Page 37 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 37
Andok MónikA: Mi, a média 35 kat, és még sorolhatnánk Ezzel azonban nem csupán egy digitális fotóalbumba helyezzük az anyagainkat, hanem egy folyamatos online képáramlás részeivé tesszük őket, miáltal nem csak semleges kontextusban jelenhetnek majd meg. – A jelenlét mint médiagyakorlat. A web 2.0 felületei tulajdonképpen éppen a kö- zösségi nyilvános jelenlét lehetőségét teremtik meg. De miféle, milyen státuszú nyilvánosságról beszélhetünk, mondjuk, a Facebook esetében? Daniel Miller szavaival élve, ez a nyilvánosság nem más, mint a privát szférák összesítése A jelenlét itt nem azonos azzal, hogy felhívjuk néhány barátunkat, és elújságo- lunk nekik egy jó hírt; sokkal inkább ahhoz a jelenléthez hasonlít, amikor ki- függesztjük az információt egy üzenőtáblára. A jelenlét gyakorlatát természete- sen sokszor használjuk önreklámozásra, de fontos szerepe lehet a családi vagy baráti kapcsolattartásban, ha fzikailag távol élnek egymástól az emberek. – Az archiválás gyakorlata, mely egyenértékű a jelenléttel, csak éppen az idő di- menziójában. Vagyis míg a jelenlét a közösségi térben, az archiválás a közösségi időben megjelenő gyakorlat. Azért különösen fontos ez, mert a hálózati médiá- ban a múlt sokkal hozzáférhetőbbé vált a jelen számára, mint a predigitális kor- szakban Ilyen értelemben a YouTube kulturális archívumként is funkcionál (Személy szerint külön érdeklődéssel keresek rajta televíziótörténeti anyagokat, régi felvételeket ) Míg korábban a családi vagy személyes emlékezet archiválása a fotóalbumban vagy a naplóban történt, ez most a Facebook idővonalán zajlik. A fényképek megosztása és archiválása kapcsán például Christensen és Ropke azt is megjegyzik, hogy ez esetben olyan integratív gyakorlattal van dolgunk, amikor a személyes emlékezet képei közösségi emlékké válhatnak A másik nagy csoport, amelyet Couldry megemlít, a médiához kapcsolódó össze­ tett gyakorlatok köre Amennyiben mindennapi szokásaink rendszeresen ismét- lődnek, bevett gyakorlattá válnak. E gyakorlatok azonban nincsenek egymástól elszigetelve, hanem kölcsönösen hatnak egymásra, így aztán komlpex gyakorlato- kat alakíthatunk ki, amelyek több összetevőből fognak állni: – Az első összetett gyakorlat, amelyet Couldry említ, a hírekkel való lépéstartás. Az emberek nem szeretnek lemaradni a világ történéseiről, így hírfogyasztásu- kat több médiaplatformról is végzik: megnézik magyarul a főműsoridős híradót, akkor is, ha napközben többször néztek internetes hírportált, és az autórádióban hazafelé is hallottak már hírösszefoglalót. A lépéstartás, a fgyelem folyamatos fenntartásának oka a hálózati média térbeli és időbeli dimenziójához is kapcso- lódik: a globális térben valahol mindig főműsoridő van. Mikor itt, Európában felébredünk, Kelet-Ázsiában élő ismerőseink már posztoltak egy-két informá- ciót, és mikor mi már lefekszünk, amerikai ismerőseink még igencsak aktívak. – A kommentár mint gyakorlat Míg az antikvitás gyakorlatában kommentárt írni az alapszöveghez elsősorban értelmezés, magyarázat céljából történt, addig ma a kommentár inkább a szelekcióban segíti a másikat: érdemes-e elolvasnia egy szöveget, hiteles-e, vagy nem. A kommentárok e megváltozott célja hatással
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42