Page 36 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 36
34 Műveljük a médiát! – mindig társas jellegű. Nem egyéni sajátosságok határtalan gyűjteménye, hanem társas konstrukció, mely magán hordozza a teljesítmények, kényszerek és a ha- talom világait is; – olyan dolgokat jelöl, amelyeket valóban megteszünk, mert összefüggésben van emberi szükségleteinkkel. A médiával kapcsolatos gyakorlatainkat olyan alap- szükségletek alakítják, mint az összehangolás, az interakció, a közösség, a biza- lom vagy akár a szabadság; – fontos alapját képezi annak is, mit gondolunk normatívnak a médiával kapcso- latban, éppen azáltal, ahogy használjuk, élünk, élhetünk vele. Hiszen nemcsak a fogyasztás, de az elkerülés, a távoltartás és a szelekció gyakorlata is minden- napos Couldry szerint ez a megközelítés sokkal életközelibb, mint akár a médiaszöve- gekből, akár a média intézményrendszeréből, esetleg hatásából kiinduló vizsgála- tok. A kérdés egyszerű: mit tesznek, mit csinálnak az emberek (egyének, csopor- tok, intézmények) a médiával a legkülönfélébb szituációkban és kontextusokban? Couldry könyvében a médiával kapcsolatos gyakorlatok tipológiáját is adja. Mi mindent tudunk hát végezni a média segítségével? Először is megkülönböztet egy­ szerű és összetett gyakorlatokat. Az egyszerűek közé a következők tartoznak: – Keresés, kereshetőség, keresésre való képesség. Mit jelent a keresés, kereshe- tőség a digitális világban? Introna és Nissenbaum aforizmájával élve: Lenni azt jelenti, fel vagy véve a keresőmotorok névmutatójába. Kevésbé viccesen, a kere- sés és annak körülményei nagyban befolyásolják társas létünk valóságosságát. Emellett az egyéni keresés stratégiái, a jártasság összefüggésben lesz a szocioökonómiai státusszal, az iskolai végzettséggel és a korábbi tapasztalata- inkkal A keresés gyakorlata hatással van az információcsere gyakorlatára is, hiszen gondoljuk csak meg, hányszor továbbítunk egy linket családunk, baráta- ink számára, ha ott érdekes, fontos vagy különösen szórakoztató információt találunk. Jay Bolter jegyzi meg, hogy a honlapokat nemcsak szövegnek tekint- hetjük, hanem helynek is a keresésünk ösvényein. A keresés képessége rendkí- vüli jelentőségűvé vált a mindennapi életben, hogy a hatalmas információ- folyamban rátaláljunk a számunkra potenciálisan fontosakra. Couldry itt analógiaként említi a forilegia középkori gyakorlatát, amikor is tanult emberek kisebb csoportja – többnyire szerzetesek – több könyvből összegyűjtötte a leg- fontosabbnak vélt idézeteket, és külön kötetet állított össze belőlük azok számá- ra, akiknek nem volt idejük, vagy hiányzott a tudásuk, a hozzáférésük az erede- ti művekhez. Persze a keresés nemcsak tudásjellegű dolgokra vonatkozhat, kereshetünk utakat, helyeket is, pl. GPS segítségével. – A bemutatás gyakorlata. A közösségi média számos felülete szolgálja a bemu- tatás gyakorlatát, kezdve a YouTube-tól a Facebookig. Láthatunk itt személyes, családi emlékeket közszemlére téve, amatőr vagy prof előadói produkciókat, procedurális tudást (sütés-főzés, tánclépések, barkácsolás) megjelenítő anyago-
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41