Page 41 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 41
3. Átható médiakommunikáció Andok MónikA A második nagy egységben a médiakommunikáció átfogó és mindent átható vilá- gát szeretném kibontani az olvasó számára, három területre irányítva a fgyelmet. Az első a média működése, a második a média tartalma, a harmadik a média befogadói oldala lesz Miért, hogyan kapcsolódik mindez a médiaértés kérdésé- hez? Az UNESCO 2011-ben kiadott egy tanárok számára készített tananyagot Media and Information Literacy címmel (Wilson et al., 2011). A kiadvány e jártasságon az információs kifejezés szabadságával kapcsolatos kérdéseket, a hálózati, digitális jártasságot, a könyvtárhasználati ismereteket, a mozgóképes (flmi) ismereteket, a digitális játékokkal kapcsolatos jártasságot, a televíziózás, a hírek és a reklámozás kritikai ismeretét is érti A cél, hogy ezen ismeretek birtokában a tanárok sikere- sen támogassák diákjaikat, hogy olyan autonóm és racionális felhasználói le- gyenek a médiumoknak, akik birtokában vannak mindazoknak az eszközöknek, amelyek segítségével választani tudnak az információs csatornák közül A diákok ismerjék és értsék meg a média és az információ fontosságát a demokratikus párbeszédben és a társadalmi folyamatok alakításában, az azokban való részvétel- ben. Legyenek képesek elemezni, feldolgozni, értékelni a médiaszövegeket, az információforrásokat, és felelősségteljes módon hozzanak is létre médiatartal makat. Vagyis az UNESCO-dokumentum a tudás–elemző képesség–létrehozás hármasságában gondolkodik. (Sonia Livingstone négy összetevőt említ: hozzáfé- rés, elemzés, kiértékelés és létrehozás képességét Ugyanitt utal Bazalgette 1999- es javaslatára, aki hat területen javasolja az elemző megközelítést: a média intéz- ményrendszere, kategóriái, technológiája, nyelve, közönsége és reprezentációi tekintetében [Livingstone, 2004].) A dokumentum hat kompetenciakört azonosít, melyek kialakítását több modulra építi: – A média és az információ szerepének megértése a demokrácia működésé ben. Idetartozik például a véleményszabadság kérdésének ismerete, a hírek megértése, a közszolgálatiság elve, a szerkesztőségi függetlenség és az újságírás hitelességi kérdései – A médiatartalmak megértése és használata. Idetartozik a médianyelv, a rep- rezentáció, a közönség és a reklámozással kapcsolatos kérdések – Az információkhoz való eredményes és hatékony hozzáférés képessége.