Page 13 - Andy Ruddock – Ifjúság és média
P. 13
1. fejezet Miért éppen az ifjúsági média? Miért média, miért ifjúság, miért kutatás? 2012-ben az Invisible Children elnevezésű szervezet globális kampánnyal igyeke- zett felhívni a fgyelmet az afrikai gyermekbántalmazásokra, amikor a YouTube-on közzé tették a Kony 2012 című dokumentumflmet. A videó névadója Joseph Kony, aki egy ugandai, félkatonai lázadó csoport, az Úr Ellenállási Hadseregének (Lord’s Resistance Army, a továbbiakban LRA) a vezetője. Az 1980-as évek végére az LRA számos emberi jogi bűncselekményért volt felelős, több afrikai országban. Az ál- dozatok gyakran gyermekek voltak, közülük több tízezer kényszerült katonai szol- gálatra (BBC News Africa, 2102). Bár Konyt a Nemzetközi Büntetőbíróság háborús bűnökért körözte, a Kony 2012 megjelenéséig csak kevesen ismerték. A YouTube megjelenés után négy nap- pal már 50 millió ember látta a dokumentumflmet, sok híresség lelkesen buzdí- totta a rajongóit, hogy nézzék meg a flmet, és az Obama-kormány is elismerően szólt arról a több ezer amerikairól, akik segítettek abban, hogy a hadvezér és az általa elkövetett bűncselekmények a fgyelem középpontjába kerüljenek (Molloy, 2012.). A videó a középiskolásokat célozta meg (Curtis, 2012), és a 13–17 évesek között volt a legnézettebb (Shaughnessy, 2012). Úgy tűnt, hogy a közösségi média fatal felhasználói lesznek azok, akik a világot majd jobb hellyé teszik. Úgy tűnt, hogy a Kony 2012 képes megmutatni a média pozitív oldalát: olyan- nak tudja ábrázolni a világot, amilyen az a maga valójában, képes rávenni a fata- lokat, hogy az igazságtalanságokkal foglalkozzanak, és bátorítani tudja őket abban, hogy olyan dolgokat tegyenek, amelyek megakadályozzák azt, hogy az ilyen bor- zalmak valaha is megismétlődjenek. Ugyanakkor sok kritikus óvatosságra intett. A Kony 2012-t sokan azzal vádolták, hogy túlontúl leegyszerűsíti az afrikai tör- ténelmet, megkérdőjelezték az Invisible Children indítékait, és kinevették a közös- ségi média fatal felhasználóit, amiért azok azt gondolták, hogy az online anyagok megosztása és lájkolása megváltoztathatja a világot. Bármilyen érdemei is legyenek, az biztos, hogy a Kony 2012 érdekes vitákat generált a média hatásaival kapcsolatban. Milyen célokat szánunk a médiának a világunkban? Milyen gyakorlati problémákat vet fel az, hogy a médiát a jó érdeké-
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18