Page 15 - Andy Ruddock – Ifjúság és média
P. 15
1. fejezet: Miért éppen az ifjúsági média? 13 Degaetano pozíciója sugallja. Az ő hatással kapcsolatos értelmezésük korlátait a 2. fejezetben ismertetem. Ezzel szemben ez a könyv a média hatásainak egy alter- natív megközelítését kínálja, politikai, történelmi és hétköznapi hatások kérdése- ként. A média politikai befolyásának megértését négy ponton keresztül mutatom be, to- vábbra is a fatalokra összpontosítva: – Az ifjúság médiában való megjelenítése sokat elárul azokról a társadalmi atti- tűdökről és félelmekről, amelyek bizonyos történelmi korszakokat jellemeznek. Ez lehet az alapja annak, hogy a média hatásairól politikai értelemben beszél- jünk. – A médiahatások politikai értelmezését támogatja a médiaműveltségről szóló nem- zetközi vita is. A médiaműveltség a média megértésének és használatának ké- pessége, s így a részvételi demokrácia előfeltétele. – Az, hogy a fatalok hogyan használják a médiát a mindennapokban, fontos jelö- lője a társadalmi részvételnek. – Az ifjúsági szubkultúrák (fatalok csoportjai, akik a divatot és a zenét használ- ják arra, hogy megtalálják helyüket a világban) tanulmányozása megállapította, hogy az átlagos fatalok hosszú ideje használják a média forrásait arra, hogy politikai nézeteket és identitásokat közvetítsenek. Ezek a tanulmányok azt mutatják, hogy a média hatása csak kultúrtörténeti kon- textusban értelmezhető. Az ilyen tanulmányok kritikái fontos módszertani és elvi kérdéseket vetnek fel azzal összefüggésben, miképp tanulmányozzuk az ifjúságot és a médiát. Annak eldöntése, hogy kiket tanulmányozunk, hogyan gyűjtünk, ho- gyan értelmezzük és hogyan mutatjuk be az adatokat, azt jelenti, hogy a média tanulmányozása nemcsak a reprezentáció politikáját vizsgálja, hanem magában foglalja magát a politikai reprezentációt is. A kutatási politika fontos gyakorlati szempont a kutatás megtervezésében. Média, hétköznapi fatalok és társadalomtörténet Bárhogy használják a fatalok a médiát, vagy jelennek meg a fatalok a médiában, mindenképpen érdemes ezt a témát tanulmányoznunk, mivel megmutatják, hogy a média hogyan strukturálja azon ismereteinket, melyeken keresztül jelentést tulaj- donítunk a világnak. Ma az ifjúság már önálló identitásként létezik, és ko rántsem azonos a fatalsággal; az ifjúság egy szerep, amelyet sokan eljátszanak a média se- gítségével. A korábbi brit miniszterelnök, David Cameron, például úgy kezdte fel- építeni politikai személyiségét a nemzet potenciális vezetőjeként, hogy 40 évesen „fatalos” politikusként határozta meg önmagát. Erre az esettanulmányra később
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20