Page 19 - Andy Ruddock – Ifjúság és média
P. 19
1. fejezet: Miért éppen az ifjúsági média? 17 Florence átlátta a helyzetet, amelyben megjelenítették, válaszaiból egyértelműen kitűnt azoknak a fataloknak a médiaműveltsége, akik tudják, hogy fgyelik őket. Ezek alapján tehát a kiindulási pontunk az lehet, hogy fatalsággal kapcsola- tos témákon keresztül a társadalmak már régóta dramatizálják a félelmeiket és tö- rekvéseiket. Ezek az esetek olyan előzményeknek tekinthetők, amelyekben, ha a sors úgy hozza, sok „erőforrásokban szegény” fatal jelenik meg. Mindebből kö- vetkezően az, hogy a fatalok hogyan jelennek meg a médiában és hogyan hasz- nálják azt, szerves része a demokrácia társadalomtörténetének. Ezért mondhatjuk: a média hatása politikai jellegű. Florence története lehetővé teszi számunkra, hogy meghatározzuk azt a három módot, amiért ez így történik. Ahogyan a személyét felhasználták, és ahogyan ő maga reagált tettére, nyilvánvalóan jól tükrözi, hogy a fatalok médiában való ábrázolása mindig ideológiai színezetű. Kevésbé nyilván- való, hogy az a tény, hogy Florence-nek lehetősége volt reagálni, láthatóvá tette a médiaműveltség jelentőségét – mit tudnak a fatalok a médiáról, és mihez kezde- nek ezzel a tudással –, ahol a „műveltség” olyan kulcsfogalom, amelyben a média és a demokrácia összekapcsolódnak. Még kevésbé nyilvánvaló, hogy a történet le- hetőséget ad arra, hogy a médiatudomány mint diszciplína politikai aspektusaira refektáljunk. A médiahatások és a fatalok vizsgálata abban az értelemben politi- kai, hogy bizonyos fatalok és események bizonyos módszerekkel történő tanulmá- nyozását választjuk, ami hatással van azokra a fatalokra és azokra a médiaélmé- nyekre, amelyek a tudományos beszámolókon keresztül nyilvánossá válnak. Azaz, ha a fatalokat és a médiát tanulmányozzuk, fontos fgyelembe venni a kutatás ha- tásait is, mert ezek a társadalom fatalokról kialakított tudását alakítják, s így azt is, hogy mit teszünk velük és értük. Ifjúság és demokrácia Florence története elsősorban arról szól, hogy a fatalok hogyan tudnak meg- birkózni azokkal a szituációkkal, amelyekben a média teljes hatalmával kerül- nek szembe – és ennek megértése sokkal könnyebb, mint azt elsőre gondolnánk. Florence esete véletlenül éppen olyan kérdéseket vetett fel, amelyek széles nemzet- közi tudományos és politikai vita tárgyát képezték az elmúlt negyed században arról, hogy a fatalok miképpen boldogulnak egy mediatizált világban. Egy ilyen világban lényeges kérdés, hogy a fatalok hogyan értelmezik a médiát és hogyan értelmezik a saját helyzetüket olyan állampolgárokként, akiknek jogaik és kötelezett ségeik vannak. Ezek között a tényezők között nyilvánvalóan szoros ösz- szefüggés van. A vita ténye azt mutatja, hogy a média fatalokra gyakorolt hatásá- nak kérdése gyakran a demokrácia természetével van összefüggésben.