Page 20 - Andy Ruddock – Ifjúság és média
P. 20
18 Ifjúság és média Florence korántsem az első volt, aki szórakoztatónak találta a nyilvánosságot, és azok a dolgok, amire a fatalok a médiát használják, nem ritkán más fatalokat is refektorfénybe helyeznek. Például a videojátékok fatal hívei heves alkotmányos csatározások közepén találták magukat. Az erőszakos és szexuális tartalmú játé- kok kiszorításának ügye komoly jogi vitákhoz vezetett az USA-ban arról, hogy az Első Alkotmánykiegészítésben szereplő, a szólásszabadsággal kapcsolatos jogok hogyan egyeztethetőek össze a változó média viszonyaival (Collier et al., 2008). A különböző médiával kapcsolatos gyakorlatok, mint például a videojáték, hatás- sal vannak a társadalmi kapcsolatokra azáltal, hogy meghatározzák, az emberek mit gondolnak az ifjúságról, mit érdemelnek, és hogyan kezelje őket a kormány és a szülők (Coleman és Dyer-Witheford, 2007). Amikor a szülők és gyermekeik a videojátékokról alkudoznak, a vita arról is folyik, hogy a kapcsolatuknak miképpen kellene működnie (Nikken et al., 2007). Ebben az értelemben a játék olyan tevé- kenység, amely létrehozza a fatalok valóságát. Egy másik megközelítésmód szerint azt mondhatjuk, hogy a fatalok média- használati szokásai olyan gyakorlatok, amelyekben jelentős politikai ideológiák működnek mikroszinten. Például Henry Giroux szerint a fatalok médiahasznála- tára és médiajogosultságára vonatkozó kérdés alapvetően a demokráciával kapcso- latos kérdés: „Sok tekintetben az ifjúság nemcsak szimbolikusan fejezi ki a modernitás fejlődéssel kap- csolatos igényének jelentőségét, hanem a társadalmi szerződés liberális, demokratikus ha- gyományainak értékrendjét is erősíti. Ebben a szülők felelőssége az, hogy hajlandóak har- colni a gyermekek jogaiért, hogy olyan változásokat szorgalmaznak, amelyek az ő jövőjüket fektetik le, és hogy olyan oktatási feltételeket teremtenek, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a fatalok kihasználhassák a megszerzett szabadságjogokat, miközben megtanulják, hogyan váljanak kritikus polgárokká.” (2003, 141.) Ifjúság és médiaműveltség Az UNESCO egyetért. 1982-ben a szervezet a „Nemzetközi Szimpózium a Mé- diaoktatásról” elnevezésű rendezvényén vitatta meg az úgynevezett Grünwald Nyilatkozatot. A nyilatkozat központi szerepet szánt a médiaoktatásnak az egye- temes politikai szabadságjogok programjában, mivel az emberek nagy része ma már átmediatizált világokban él. „Ahelyett, hogy bírálnánk vagy támogatnánk a média kétségbevonhatatlan hatalmát – olvasható a szövegben –, tényként kell elfo- gadnunk jelentős [...] az egész világot érintő penetrációját.” A médiára úgy kell te- kintenünk „mint eszközre [...] amely az állampolgárok társadalomban való aktív részvételét teszi lehetővé”. A médiaoktatás kulcsfontosságú. Egyszerűen elképzel- hetetlenné vált, hogy úgy gyakoroljuk a polgári jogainkat, hogy nem értjük a mé- dia folyamatait.
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25