Page 253 - Andy Ruddock – Ifjúság és média
P. 253
Epilógus – Az ifjúság és a média kutatása 251 Persze mindezt megfelelő módon elvégezni időigényes és költséges vállalkozás. De ahogy a társadalmak egyre mediatizáltabbá válnak, úgy egyre fontosabbá válik ezekben a társadalmakban, hogy legyenek olyan szakemberek, akik tudják, ho- gyan kell a mediatizáció hatását kutatni. Ez a kutatás a megfelelő kérdések feltevé- sével kezdődik, belátva azt, hogy a média hatásának kérdését sokféle módon értel- mezhetjük és kutathatjuk. Következzen tehát néhány észrevétel arról, hogy ennek a könyvnek a tanulságait hogyan használhatjuk arra, mi is ilyen szakemberré vál- junk. Ne aggódjunk amiatt, hogy az ifjúság nem foglalkoztat minket – valójában médiakutatással foglalkozunk Ez a legfőbb tanulsága annak az észrevételnek, miszerint „a fatalok központi sze- repet játszanak a kritikai médiakutatás lényeges jellemzőinek megértésében”. Ez a könyv széles körben alkalmazott különböző esettanulmányokat azért, hogy bebi- zonyítsuk, a médiakutatásba beletartozik annak kiderítése, hogy a média milyen meghatározó szerepet játszik bizonyos emberek csoportjaiban. Amikor a tudósok ennek megfelelően járnak el, gyakran a fatal médiahasználókhoz fordulnak. Az olvasó számára most az a legfontosabb feladat, hogy az esettanulmányok speciális jellemzőitől eltekintve, csak a kutatás folyamatával foglalkozzon. Ebben a könyv- ben különböző példákat láthattunk azokra a stratégiákra, melyekkel azt tanulmá- nyozhatjuk, hogy a média miként jön létre, hogyan működik, és hogyan használ- ják. Olvashattunk továbbá a kvalitatív és kvantitatív módszerek különbségeiről, és megtudhattuk, hogy a megfelelően végzett médiakutatás a megfelelő kérdéshez a megfelelő módszereket illeszti. A fejezet végén ezt bővebben is kifejtem. Hogyan kutassuk a média intézményét? Lényeges, hogy intézményről és nem intézményekről van szó. A médiakultúrákat csak úgy érthetjük meg, ha fgyelembe vesszük annak az összetett médiaiparnak a globális hatásait, amely a hétköznapi életre is jelentős hatást gyakorol. Meglepő módon a mediatizáció mértéke a média hatalmát kézzelfoghatóvá és kutathatóvá teszi. A hetedik fejezet segítségével, amelyben a hallgatók és az italfogyasztás kér- déseivel foglalkoztunk, számos olyan stratégiát mutattunk be arra vonatkozóan, hogyan lehet olyan bizonyítékokat gyűjteni a saját környezetünkben, amelyekkel érvényes megállapításokat tehetünk a média hatalmának sajátosságairól. A média hatásának egyik sajátossága – az a tény, hogy valahol valakire mindig hatással van – azt jelenti, hogy a médiával kapcsolatban még akkor is fontos megállapításo- kat tehetünk, ha az erőforrásaink korlátozottak, hiszen a média mindig ott fejti ki
   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258