Page 116 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 116
114 Határtalan médiakultúra kesség szempontjait is. Ismerünk olyan híreket, amelyeket az aktualitás elvesztése miatt gyorsan kell közölni, és kemény híreket, amelyek nemzeti érdekeket érinte nek, illetve az ország sorsával függenek össze. Egy esemény akkor is „jó” hírnek minősül, ha tartalmi szempontból lehetséges kimenetele vagy következménye ne gatív előjelű, és ha a normálistól elütő dologról van szó. Olyasvalamiről, ami nem az elvárható, nem a megszokott szerint működik. Minél negatívabb egy esemény következménye, annál valószínűbb, hogy hír lesz belőle. Az érdekesség alapján a soft news, a kis színeseknek is nevezett események kerülnek a híradókba. Amellett, hogy a legszélesebb közönség érdeklődésére tart hatnak számot, könnyedebbé tehetik a többnyire sötét tónusú hírműsort. Töltelék ként viselkednek, szükség szerint bármikor – akár adás közben is – elmozdíthatók, illetve betehetők a műsorba. A soft news (kis színesek) emellett a híradók kiegyen súlyozott összetételét is szolgálják. Különleges helyzetben lévő egyszerű emberek ről szólnak, vagy közismert emberek hétköznapjairól, magánéletéről tudósítanak. Az érdekes hírek megítélésénél több helye van a szubjektív értékelésnek; a szer kesztő ízlésén múlik, mit tart kellőképp fgyelemfelkeltőnek és színesnek. 32 A tapasztalat szövete Roger Silverstone, a média egyik legnagyobb hatású kutatója azt vallotta, hogy a médiát azért kell kutatni, mert központi helyet foglal el életünkben. „Úgy kell ta nulmányoznunk, mint a modern világ társadalmi, kulturális, gazdasági és egyúttal politikai dimenzióját. Szemügyre kell vennünk mindenütt jelenvalóságát és össze tettségét [...] Azt állítom, hogy Isiah Berlin szavaival élve úgy kell vizsgálnunk a médiát, mint a tapasztalat általános szövetének részét.” 33 Megfogott Silverstone humanizmusa, mert őszintén hitt a plurális világban. „Másokkal osztozunk rajta – írta –, Simpsonékkal, Ewingékkal, Oprah Winfrey- vel, Bill Clintonnal, Tony Blairrel, Szaddam Husszeinnel. Tálibokkal, tuszikkal, bosnyákokkal, szerbekkel. Van, aki itt lakik közülük a szomszéd utcában, van, aki a földgolyó túloldalán. Együtt élünk velük és a különbözőségekkel a médián belül és azon kívül.” 34 Az elesettekkel rokonszenvező tudós jutott eszembe, amikor arról olvastam, hogy a gyengéknek is esélyt kell adni, a médiának az elnyomottak hangját is föl kell erősítenie. „A kisebbségek láthatatlansága tükrözi és erősíti azok marginá 32 Jenei Ágnes: Miből lesz a hír? Médiakutató, 2001. nyár. Lásd http://www.mediakutato.hu/ cikk/2001_02_nyar/02_mibol_lesz_a_hir 33 Roger silVerstone: Miért van szükség a média tanulmányozására? Ford. károlyi Júlia Budapest, Akadémiai Kiadó, 2008. http://static.akkrt.hu/media/9/2/3/4/9234.pdf 34 Uo