Page 283 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 283
kocsuBeJ AlexAnder: Interjú Flesch Andrea jelmeztervezővel 281 engedhetné meg magának mindenki. Vagy talán éppen erre kellene valamit kita lálni, hogy megengedhesse magának mindenki, nem tudom. Ami engem jobban érdekelne, az éppen az „egyen-divat”. A divatban ugye az történik, hogy a nagy tervezők által kitalált trendet a tömeggyártók leszűrik, és ennek hatására például mindenki sárgában jár ezen a nyáron, és mindenkinek magas nyakú felsője lesz. Ez önmagában nem olyan nagy baj. Ha az emberek megtanulnák, hogy mi áll jól nekik, az jó lenne. London egyszerűen csoda! A fekete csajok és az indiaiak, meg mindenki… Ami ott történik a divatban, az hihetetlen. Mindenkinek látnia kel- lene. Talán a szabadság sokat segít. Ott olyan szabadok, hogy bármit, akármit felvesznek. Lehet, hogy ez a kulcs: szabadnak lenni. Ez tulajdonképpen Nyugat- Európában megvan, és Amerikában is. Nálunk még nincs. Itt nagyon ragaszkod nak az emberek a tömegnyomáshoz. Ami ott van, az viszont elképesztő, egész nap csak azt nézném legszívesebben. Magam sem tudnék jobbat kitalálni. Mit lehet kezdeni azzal, hogy a pénz ennyire nagy súllyal van jelen? Azért is sze- retsz jobban játékflmeken dolgozni, mert ott a pénz közvetlenül nincs jelen a mun- kádban, azaz szakmailag szabadabb a kezed, kevésbé szólnak bele a munkádba? Igen, ez így van, de a pénz persze a játékflmeket is befolyásolja. A játékflmeknél is van egy keret, és gyakran előfordul, hogy a rendező sokkal többet akar, mint amire az elég. Ehhez viszont már nagyon hozzászoktam. Sokszor előfordult, hogy nem volt elég pénzem a flmekre. Így aztán megtanultam, hogy bármiből bármit, bármilyen nagynak kinéző flmet meg tudok csinálni. Ez az egyik erősségem. Pél dául a Greenaway-flmnél, ott sem volt pénz. Mindig igényes rendezőkkel dolgoz tam, de általában művészflmeken, ahol nincs olyan nagy pénz. Mostanra ez már nem is jelent nagy problémát, sőt, tavaly nyáron egy ’40-es években játszódó, ka nadai tévéflmsorozaton dolgoztam, ahol egy kicsit nagyobb volt a keret. Olyan zavarban voltam, hogy alig tudtam elkölteni. Annyira hozzá vagyok szokva, hogy bármiből bármit, hogy ha több pénz van, inkább az a fura. Amikor elkezdesz dolgozni egy flmen, amely mondjuk 1918-ban játszódik, azon kívül, hogy ismered a kort, kezedbe adják a forgatókönyvet, és tudod, hogy milyen színészekkel fogsz dolgozni, a rendező mennyire pontosan szabja meg az egészet? Ad megrendelést például arra, hogy melyik ruha pontosan hogyan nézzen ki? Ez változó, a rendezőnek általában nincs pontos elképzelése a ruháról, inkább a hangulat, a világítás, a színvilág, a karakterológia az, amiről beszélgetünk, és az tán én jövök azzal elő, hogy milyen lesz a ruha. Van olyan helyzet is, például pont ebben a kanadai tévéflmsorozatban, amikor minden epizódnak más a rendezője. A rendező ott pusztán egy végrehajtó ember, nem az övé a flm. Az első rendező vel én nem is találkoztam majdnem a forgatás napjáig. Senkit nem érdekelt, hogy milyen a ruha. Én tettem a dolgomat, pár nappal a forgatás előtt ránéztek, és kész. Nagyon fura volt.