Page 78 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 78
76 Határtalan médiakultúra Részvétele nyomán aktívan hozzájárul a kiállításhoz (tárgyakhoz vagy koncep- ciókhoz) kapcsolódó jelentések létrehozásához. Ez történhet a múzeumlátogatás során, vagy azt követően a közösségi média vagy egyéb kommunikációs csatorna bevonásával. A participáció egyik, művészeti kiállításokon gyakran alkalmazott és a látogató kreativitására építő formája, amikor a látogató is alkothat, mintegy vála­ szul a kiállításra, az ott látottakat felhasználva Ez jelentheti a képek átszínezését, átkomponálását, „szabdalással” kivágott részek remixét. Nem kisebb intézmény, mint az amszterdami Rijskmuseum is támogatja ezt, a képek jó minőségű digitális másolatainak közzétételével, illetve speciális munkaállomással, szoftverrel Nem 52 félnek sem a festményeket érő beavatkozásoktól, sem attól, hogy az online remek minőségben elérhető gyűjtemény publikálása után már nem fognak ellátogatni a múzeumba a kifüggesztett eredetiket megnézni. Ellenkezőleg, a látogatószám 34%-kal nőtt az online elérhetőséget követően. Ahhoz azonban, hogy résztvevővé váljon a látogató, a kreatív eszköz, felület felajánlása mellett elengedhetetlen, hogy a múzeum valóban bízzon a látogató képességeiben, és komolyan vegye az általa létrehozott műveket; azokat, ha csak virtuális felületen is, de kiállítsa vagy jutal­ mazza Még egy szinttel továbblép a bevonással a múzeum, ha társkurátori szerepre hívja meg a látogatót. Ezzel egyrészt a nem kreatív látogatókat is megszólítja, másrészt elébe is megy a kritikájuknak, a kiállítással való elégedetlenségüknek – és nem utolsósorban valamiféle képet kap igényükről. A társkurátorság látványos formája, amikor a látogató az adott kiállítás vagy egy nagyobb gyűjtemény képei­ ről szavaz, és az eredmény láthatóvá is válik. A Gallery One mintegy 10 méteres falán a gyűjtemény több mint 4000 darabja úgy jelenik meg, hogy kiugranak a 53 látogatók által éppen azokban az órákban kedvelt képek. A szavazás, vélemény­ nyilvánítás nemcsak esztétikai értékre vonatkozhat, hanem egy­egy kiállítás során megfogalmazott morális-etikai kijelentésekre, társadalmilag releváns kérdésekre adott válaszokra – mintegy a kiállítás üzenetét értelmezi ezáltal a látogató. Érdekes és éppen a múzeumok megújulása okán egyre többször felmerülő kér­ dés, hogy hogyan tartsa fenn egy intézmény az érdeklődést, ha évekre bezár. Jel­ lemző módon a hallgatóink körében felmerült – egyelőre megvalósításra váró – ja­ vaslat, hogy a látogató egy igazi kiállítási termet rendezhessen be kedvére, saját koncepciója, preferenciái alapján, természetesen itt is a digitálisan elérhető állo­ mány felhasználásával, és először csak virtuálisan, majd egy verseny keretében kiválasztott győztes a múzeumban is. 52 Rijksstudio: Make Your Own Masterpiece. http://mw2013.museumsandtheweb.com/bow/ rijksstudio-make-your-own-masterpiece/ 53 Collection Wall. http://www.clevelandart.org/gallery-one/collection-wall
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83