Page 81 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 81
Bényei Judit  –  ruttkAy zsófiA: A múzeum megújítása a digitális technológiák korában 79 amilyet a múzeum is nyújtani tud. A tanulás széles területéről cikkünkben mi a múzeumi tudásközvetítés digitális technológiával támogatott részével foglal- koztunk Tanulmányunk második részében sorra vettük, hogy a fatal generációk bevo­ násához mely céloknak kell teljesülniük, és azokat miként lehet digitális technoló­ giák segítségével megvalósítani. Azt hangsúlyoztuk, hogy a technológia alkalma­ zása önmagában nem oldja meg a múzeum kurrens problémáit, sőt ha rosszul alkalmazzák, kifejezetten a célok ellen hathat. A fejlesztéshez elengedhetetlen in­ terdiszciplináris csapatmunkáról, a hagyományos múzeumi, valamint oktatási ta­ pasztalatok hasznosításáról, továbbá az érintetteket több szinten bevonó tesztelés­ ről máshol már írtunk. De ezeken túl is vannak még fontos kérdések, mint 57 például egy kiállítás transzmediális támogatása a különböző megjelenési felülete­ ken, hagyományos múzeumpedagógia programok, anyagok és digitális verziójuk összevetése vagy a fenntartható tervezés. A múzeumot tán az érdekelheti a legjob­ ban, hogy miként mérhető, hogy a befektetett nem csekély költségek megtérül­ nek-e, mi pluszt adnak az interaktív alkalmazások a látogatónak, illetve társadalmi léptékben és hosszabb időtávlatokban. Tanulmányunkban azt hangsúlyoztuk, hogy a technológia alapvetően egy le­ 58 hetséges eszköz olyan célok eléréséhez, amelyeket a múzeum más módokon – mú­ zeumpedagógiai programokkal, interaktív tárlatvezetésekkel – is megcélozhat. Végszóként itt azt szeretnénk kiemelni, hogy vannak olyan múzeumi élmények, melyek csakis a technológia révén váltak lehetségessé, csodák, melyek elvarázsol­ ják a látogatót, és bevonzzák nem igazán népszerű témájú vagy múzeumban ha­ gyományosan csak „unalmasan” bemutatható, főleg írott anyagokra építő kiállítá­ sokra is. Ilyen egyedi, varázslatos interakciós élmények kitalálása legalább annyira kíván művészi látásmódot, mint a technológiák mérnöki ismeretét. Az igazán ere­ deti technológiai alkalmazásokkal nemcsak az értelemre, hanem az érzelmekre is lehet hatni, költői, meglepő és hatásos megnyilvánulásokkal. Ez pedig egy múzeu­ mi szakmai közönség körében végzett felmérés szerint is a jó múzeumi kiállítás 59 legfontosabb ismérve. Befejezésül a Petőf Irodalmi Múzeum Weöres100 kiállí­ tására készült egyik installáció példáján keresztül mutatjuk be a „technológiai csoda” tervezésének mibenlétét és jelentőségét. 57 Bényei Judit – RuttkAy Zsófia: Kulturális örökség közvetítése digitális, interaktív technológiák segítségével Szociálpedagógia, 2015/1–2. (tavasz), megjelenés alatt. 58 A tanulmány megírásához értékes segítséget nyújtott Kapitány Ágnes és Majsai Réka. Az emlí­ tett egyes alkalmazások alkotói és a közreműködő múzeumok a hivatkozott online felületeken olvas­ hatók. 59 https://mobileappsformuseums.wordpress.com/2013/08/08/content-for-all-kinds-creating- content-that-works-for-on-and-off-site-visitors/#_edn3
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86