Page 81 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 81
Bényei Judit – ruttkAy zsófiA: A múzeum megújítása a digitális technológiák korában 79 amilyet a múzeum is nyújtani tud. A tanulás széles területéről cikkünkben mi a múzeumi tudásközvetítés digitális technológiával támogatott részével foglal- koztunk Tanulmányunk második részében sorra vettük, hogy a fatal generációk bevo násához mely céloknak kell teljesülniük, és azokat miként lehet digitális technoló giák segítségével megvalósítani. Azt hangsúlyoztuk, hogy a technológia alkalma zása önmagában nem oldja meg a múzeum kurrens problémáit, sőt ha rosszul alkalmazzák, kifejezetten a célok ellen hathat. A fejlesztéshez elengedhetetlen in terdiszciplináris csapatmunkáról, a hagyományos múzeumi, valamint oktatási ta pasztalatok hasznosításáról, továbbá az érintetteket több szinten bevonó tesztelés ről máshol már írtunk. De ezeken túl is vannak még fontos kérdések, mint 57 például egy kiállítás transzmediális támogatása a különböző megjelenési felülete ken, hagyományos múzeumpedagógia programok, anyagok és digitális verziójuk összevetése vagy a fenntartható tervezés. A múzeumot tán az érdekelheti a legjob ban, hogy miként mérhető, hogy a befektetett nem csekély költségek megtérül nek-e, mi pluszt adnak az interaktív alkalmazások a látogatónak, illetve társadalmi léptékben és hosszabb időtávlatokban. Tanulmányunkban azt hangsúlyoztuk, hogy a technológia alapvetően egy le 58 hetséges eszköz olyan célok eléréséhez, amelyeket a múzeum más módokon – mú zeumpedagógiai programokkal, interaktív tárlatvezetésekkel – is megcélozhat. Végszóként itt azt szeretnénk kiemelni, hogy vannak olyan múzeumi élmények, melyek csakis a technológia révén váltak lehetségessé, csodák, melyek elvarázsol ják a látogatót, és bevonzzák nem igazán népszerű témájú vagy múzeumban ha gyományosan csak „unalmasan” bemutatható, főleg írott anyagokra építő kiállítá sokra is. Ilyen egyedi, varázslatos interakciós élmények kitalálása legalább annyira kíván művészi látásmódot, mint a technológiák mérnöki ismeretét. Az igazán ere deti technológiai alkalmazásokkal nemcsak az értelemre, hanem az érzelmekre is lehet hatni, költői, meglepő és hatásos megnyilvánulásokkal. Ez pedig egy múzeu mi szakmai közönség körében végzett felmérés szerint is a jó múzeumi kiállítás 59 legfontosabb ismérve. Befejezésül a Petőf Irodalmi Múzeum Weöres100 kiállí tására készült egyik installáció példáján keresztül mutatjuk be a „technológiai csoda” tervezésének mibenlétét és jelentőségét. 57 Bényei Judit – RuttkAy Zsófia: Kulturális örökség közvetítése digitális, interaktív technológiák segítségével Szociálpedagógia, 2015/1–2. (tavasz), megjelenés alatt. 58 A tanulmány megírásához értékes segítséget nyújtott Kapitány Ágnes és Majsai Réka. Az emlí tett egyes alkalmazások alkotói és a közreműködő múzeumok a hivatkozott online felületeken olvas hatók. 59 https://mobileappsformuseums.wordpress.com/2013/08/08/content-for-all-kinds-creating- content-that-works-for-on-and-off-site-visitors/#_edn3