Page 77 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 77
Bényei Judit  –  ruttkAy zsófiA: A múzeum megújítása a digitális technológiák korában 75 vező kínálatát felváltsa a látogató igényeihez, adottságaihoz sokkal jobban alkal­ mazkodó „vezetés”. Egy ilyen vezetés ideális esetben az ismeretátadás előbb említett mindegyik aspektusát fgyelembe veszi, és akár dinamikusan is adaptáló­ dik. Ettől még messze vagyunk, de már a látogató néhány jellemzőjére koncentrál­ va is hasznos és kellemes meglepetést szerző megoldás születhet. Esettanulmány: Chopin­kiállítás A varsói Chopin Muzeum 2010-ben nyitotta meg állandó kiállítását Experiencing Chopin címmel, a múzeumot mint „sensual museum” propagálva. A kiállítás 50 valóban a mai napig példaként szolgál az információs technológiák koncepciózusan átgondolt, szellemes használatára. Ezek egyike az RFID technológiával működő belépőkártya. Minden interaktív élmény, digitális tartalom csak ezzel hívható elő, a megjelölt érintési pontokon kívül semmi nem árulkodik a létezésükről. A látoga­ tónak kell megtennie az első gesztust, ha többre kíváncsi, mint a hagyományos kiállítási anyag. A kellemes meglepetés akkor éri, amikor az installáció írott és hangzó anyaga eleve az anyanyelvén (pontosabban: 8 nyelv valamelyikén) indul el. A látogató választhat, hogy a szöveget olvassa csak, vagy hallgatja is. Az interak­ tív tartalmak rétegezettek és csoportosítottak, a rövid összefoglaló után a látogató dönt, hogy akar-e több információt hallani, további naplórészletet olvasni. A kicsi és külön-külön elérhető termek egy-egy témát ölelnek fel, így a tájékozódás nem gond, ki-ki az érdeklődésének megfelelő termeket látogatja meg, és gazdálkodik az idejével. Viszont a belépőjegy használata arra is jó, hogy pontosan lehessen re­ gisztrálni, hogy ki hol és mennyi időt töltött el, milyen tartalmakat nézett meg. Ez rendkívül értékes és hagyományosan nehezen megszerezhető információ a látoga­ tók preferenciáiról. A múzeum elemzi a begyűjtött adatokat, és annak alapján ren­ dezi majd át a kiállítást – ahogy erről egy konferencián beszámoltak. 51 Participáció A múzeumlátogató már az interaktív installációk működtetésével passzív befoga­ dóból aktív résztvevőjévé válik a kiállításnak. De ez a fajta aktivitás csak a kiállí­ tási anyag befogadásának módjára vonatkozik. A participáció ennél többet jelent; participatív részvétel alatt mindazon tevékenységeket értjük, melyeken keresztül a látogató alkotó módon viszonyul a kiállításhoz, elköteleződik a múzeum felé. 50 http://chopin.museum/en/new/exposition/id/211 51 Alicja knAst: Multimodal Exhibitions. How to Enhance Learning and Design Quality? NODEM 2014, Warsaw. http://repo.nodem.org/?objectId=335
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82