Page 77 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 77
Bényei Judit – ruttkAy zsófiA: A múzeum megújítása a digitális technológiák korában 75 vező kínálatát felváltsa a látogató igényeihez, adottságaihoz sokkal jobban alkal mazkodó „vezetés”. Egy ilyen vezetés ideális esetben az ismeretátadás előbb említett mindegyik aspektusát fgyelembe veszi, és akár dinamikusan is adaptáló dik. Ettől még messze vagyunk, de már a látogató néhány jellemzőjére koncentrál va is hasznos és kellemes meglepetést szerző megoldás születhet. Esettanulmány: Chopinkiállítás A varsói Chopin Muzeum 2010-ben nyitotta meg állandó kiállítását Experiencing Chopin címmel, a múzeumot mint „sensual museum” propagálva. A kiállítás 50 valóban a mai napig példaként szolgál az információs technológiák koncepciózusan átgondolt, szellemes használatára. Ezek egyike az RFID technológiával működő belépőkártya. Minden interaktív élmény, digitális tartalom csak ezzel hívható elő, a megjelölt érintési pontokon kívül semmi nem árulkodik a létezésükről. A látoga tónak kell megtennie az első gesztust, ha többre kíváncsi, mint a hagyományos kiállítási anyag. A kellemes meglepetés akkor éri, amikor az installáció írott és hangzó anyaga eleve az anyanyelvén (pontosabban: 8 nyelv valamelyikén) indul el. A látogató választhat, hogy a szöveget olvassa csak, vagy hallgatja is. Az interak tív tartalmak rétegezettek és csoportosítottak, a rövid összefoglaló után a látogató dönt, hogy akar-e több információt hallani, további naplórészletet olvasni. A kicsi és külön-külön elérhető termek egy-egy témát ölelnek fel, így a tájékozódás nem gond, ki-ki az érdeklődésének megfelelő termeket látogatja meg, és gazdálkodik az idejével. Viszont a belépőjegy használata arra is jó, hogy pontosan lehessen re gisztrálni, hogy ki hol és mennyi időt töltött el, milyen tartalmakat nézett meg. Ez rendkívül értékes és hagyományosan nehezen megszerezhető információ a látoga tók preferenciáiról. A múzeum elemzi a begyűjtött adatokat, és annak alapján ren dezi majd át a kiállítást – ahogy erről egy konferencián beszámoltak. 51 Participáció A múzeumlátogató már az interaktív installációk működtetésével passzív befoga dóból aktív résztvevőjévé válik a kiállításnak. De ez a fajta aktivitás csak a kiállí tási anyag befogadásának módjára vonatkozik. A participáció ennél többet jelent; participatív részvétel alatt mindazon tevékenységeket értjük, melyeken keresztül a látogató alkotó módon viszonyul a kiállításhoz, elköteleződik a múzeum felé. 50 http://chopin.museum/en/new/exposition/id/211 51 Alicja knAst: Multimodal Exhibitions. How to Enhance Learning and Design Quality? NODEM 2014, Warsaw. http://repo.nodem.org/?objectId=335