Page 72 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 72
70 Határtalan médiakultúra De lehet mikroszintű, mint például a Victoria & Albert Museum „Az epertolvaj” 44 című, tabletre letölthető alkalmazásában: az érintőképernyő felületén egy gazdag ornamentikájú kiállítási darab részleteit fedezhetjük fel az ujjunk mozgása révén – melyre a díszítésen rejtőző eprek begyűjtése motivál. De az igazi cél az, hogy a játékos részleteiben vegye szemügyre a műalkotást, úgy, ahogy a múzeumi kiállí­ táson nemigen teszi A mozgás mint a kognitív és érzelmi tanulást segítő befogadási csatorna mellett meg kell említeni más, alapvetően a látásunkat tehermentesítő vagy támogató befogadási csatornákat: a hallást és a tapintást. A Petőf Irodalmi Múzeum Weöres100 kiállításán a Verstapintó installáció 3D-nyomtatóval készített henge­ 45 reket ajánlott kézbevételre. A henger palástjának felületén egy vers ritmikáját és zeneiségét lehetett letapogatni. Tapasztalataink szerint a vizuális és taktilis infor­ máció segített felismerni a látogató által recitált vers ritmikai mintáit – egy egyéb­ ként nehéz és „iskolai” kognitív feladat vált örömteli felfedező tevékenységgé. Játék a múzeumban Az előző példák már felvonultattak többféle játékos elemet, mint a szerepjáték („Légy te a madár!”) vagy a gyűjtögetés („Az epertolvaj”). Ugyancsak „jól el lehet játszani” egy-egy eszközt vagy folyamatot bemutató, didaktikus célú interaktív alkalma zással. De a kiállítási térben főszerepet is kaphatnak olyan játékok, me­ lyekben a versengés, az akadályok legyőzése és az ellenfélnek való csapdaállítás éppen úgy jelen vannak, mint a legsikeresebb szórakoztató célú játékokban – és ezáltal hasonlóan intenzív a beszippantó, bevonó hatásuk is. Ami specifkus, az a kiállításhoz kapcsolódó tematika, illetve a játék narratívájában az elérendő cél. A gyerek belefeledkezik a játékba, „fow”-állapotba kerül – miközben tudomá­ nyos információk „ragadnak rá” játék közben, és létfontosságú kérdésekről dönt. Hogy ez valóban működik, azt a szerzők a korábban már említett londoni Science Museumban maguk is megtapasztalhatták. A – főleg gyerek – látogatók zsibongva állták körül az érdekesebbnél érdekesebb játékélményeket ígérő installációkat, hosszú időre belefeledkezve például abba, hogy sikerül-e a Föld felmelegedését megakadályozni, vagy legalább az embereket megmenteni a tengerszint emelkedé­ sének katasztrofális hatásaitól. 44 http://www.vam.ac.uk/content/articles/s/strawberry-thief-ipad-app/ 45 http://techlab.mome.hu/weores100
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77