Page 68 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 68
66 Határtalan médiakultúra A választott jellemzők nem technológiai jellegűek. Néhányuk, mindenekelőtt a kognitív tanulás az ismeretátadást mint a múzeum (egyik) fő küldetését fejezi ki. A továbbiak is a látogatók kívánatos múzeumi viselkedését jellemző paraméterek, melyek nem szerepeltek korábban hangsúlyosan a múzeum célkitűzései között. De a mai célközönséget eme másodlagos célok (mint közvetett eszközök) elérésével lehet a múzeumlátogatásra, ismeretszerzésre rávezetni, illetve általuk lehet tudato­ sítani a múzeum társadalmi fontosságát. Továbbá jó néhány cél – ilyen a játékos bevonódás vagy a személyre szabott prezentálás – nemcsak azért nem merült fel korábban, mert például a tanulás mechanizmusáról mások voltak az érvényes el­ méletek, hanem mert a célok megvalósítására csak napjainkban, éppen a digitális technológiák révén nyílt lehetőség. Itt jegyezzük meg, hogy ugyanakkor a választott aspektusok legtöbbje – mivel azok nem technológiai, hanem funkcionális jellegűek – alkalmasak nemcsak infor­ matikai alkalmazások, hanem például múzeumpedagógiai programok, tárlatveze­ tések vagy – akár egyes 19. századi – prezentációs megoldások összehasonlító jel­ lemzésére is. Ez a funkcionális megközelítés egyben a múzeumi és az informatikai világ közötti, sokat emlegetett szakadék áthidalására is alkalmas. A tudásközvetítés mint fő cél Hagyományosan a múzeumlátogatás fő célja az ismeretszerzés, az informális és egy életen át tartó tanulás. Ennek szellemét tükrözik a 19. századi múzeumra jel­ lemző, a műtárgyak sokasága által dominált kiállítások, az informatív, részletes műleírások, a tudományos jellegű magyarázó ábrák. Emellett másodlagosan – el­ sősorban a művészeti múzeumokban – a látogató ugyan érzelmileg is megérintőd­ het egy-egy képtől, műtárgytól vagy akár a kiállítás atmoszférájától, de ez mintegy független az ismeretszerzéstől. A kompetenciaalapú tanulási elmélet ma már a megértésre és memorizálásra építő kognitív ismeretszerzés mellett nagy jelentősé­ get tulajdonít az affektív és pszichomotoros tanulásnak és ezek egymást erősítő együttesének A múzeumban is jelentős szerepet kaphat mindhárom tanulási me­ 39 chanizmus Kognitív tanulás Az értelmi alapú ismeretszerzés tényekre épít, azok összefüggéseit világítja meg, jelenségek, folyamatok működési elvére ébreszti rá a látogatót. Ezek mennyisége, komplexitása szövegesen nehezen fogadható be az átlag műveltségű látogató szá­ 39 Bloom et al i. m. (17. lj.).
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73