Page 64 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 64
62 Határtalan médiakultúra A digitális technológiák szerepe a múzeumban Digitális technológiák bevetésével – de nem kizárólag azzal – a múzeumlátogatás élménye sokféle módon kibővíthető. De mielőtt ezekre külön-külön kitérünk, el kell oszlatnunk a múzeumi szakma egyik fő aggodalmát. Nem lesz vidámpark? E kérdés még ma is gyakran felmerül az élményt és látogatói aktivitást előtérbe helyező múzeumi installációk kapcsán. A múzeumban évtizedeket eltöltő szak­ 36 emberek tartanak attól, hogy az információs technológia térnyerése éppen a mú- zeum lényegi funkcióit ássa alá: a látogatót a kiállított tárgyak és üzenetük helyett a játékok, kütyük és látványosságok kötik le. A tudományosan megalapozott infor­ mációkkal versenyre kelnek a közösségi véleménynyilvánítások, sőt magukat a műtárgyakat is átalakíthatja a közönség, még ha csak digitálisan is. Oda a múzeu­ mi áhítat, a szakértők megkérdőjelezhetetlensége, az igazi tudásszerzés, a műtár­ gyak szentsége. A látogató viszont jól érzi magát, szórakoztató élmény részese. E kissé sarkított állásfoglalás elveszti az erejét, ha azt vizsgáljuk, hogy mi lehet a múzeum vágya, milyen tapasztalatokkal távozzon onnan a látogató. Nyilván jó emlékekkel, kellemes, inspiráló élményekkel, új tudással, esetleg kipróbált kész- ségekkel, a siker érzetével, felkeltett kíváncsisággal, a távozás után is rezonáló, további kreatív tevékenységet, tanulást kiváltó, vagy akár az életvitelére is kiható gondolatokkal. Legyen kedve újból eljönni, ossza meg élményét, a múzeum hírét másokkal, sőt érezze a múzeumot saját ügyének, támogassa azt. A digitális technológiák éppen e célok eléréséhez nyújtanak lehetőséget. Segít­ ségükkel a látogató passzív befogadóból kísérletező, felfedező, véleménynyilvánító szereplőjévé válik a múzeumi látogatásnak. A kulturális, szociális és életkori je­ gyeinek, egyéni készségeinek, intellektuális és fzikai kapacitásának legmegfele­ lőbb formában és minőségben juthat információhoz, nem egy „egyenszöveget” kell(ene) végigolvasnia. Az izolált tárgyakat, ismereteket egy történet vagy vá­ lasztható szempont szerint felfűzve, akár párbeszédes formában fogadhatja be. Különösen az ifjabb látogatók esetében hatékony a fzikai mozgással is járó, játé­ kos, az érzelmeket is mozgósító bevonódás. Egy empatikus és nagy tudású tárlatvezető vagy múzeumpedagógus maga is alkalmazza ezeket az eszközöket. Csakhogy nem kaphat minden látogató egy-egy privát vezetőt. Az információs technológiákkal magába a kiállításba lehet bele- 36 A Curator című patinás múzeumi folyóirat 29 cikke emlegeti fel a Disneylandet, jelezve hogy a szakma még nem tudott túllépni a kísértő metaforán.
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69