Page 64 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 64
62 Határtalan médiakultúra A digitális technológiák szerepe a múzeumban Digitális technológiák bevetésével – de nem kizárólag azzal – a múzeumlátogatás élménye sokféle módon kibővíthető. De mielőtt ezekre külön-külön kitérünk, el kell oszlatnunk a múzeumi szakma egyik fő aggodalmát. Nem lesz vidámpark? E kérdés még ma is gyakran felmerül az élményt és látogatói aktivitást előtérbe helyező múzeumi installációk kapcsán. A múzeumban évtizedeket eltöltő szak 36 emberek tartanak attól, hogy az információs technológia térnyerése éppen a mú- zeum lényegi funkcióit ássa alá: a látogatót a kiállított tárgyak és üzenetük helyett a játékok, kütyük és látványosságok kötik le. A tudományosan megalapozott infor mációkkal versenyre kelnek a közösségi véleménynyilvánítások, sőt magukat a műtárgyakat is átalakíthatja a közönség, még ha csak digitálisan is. Oda a múzeu mi áhítat, a szakértők megkérdőjelezhetetlensége, az igazi tudásszerzés, a műtár gyak szentsége. A látogató viszont jól érzi magát, szórakoztató élmény részese. E kissé sarkított állásfoglalás elveszti az erejét, ha azt vizsgáljuk, hogy mi lehet a múzeum vágya, milyen tapasztalatokkal távozzon onnan a látogató. Nyilván jó emlékekkel, kellemes, inspiráló élményekkel, új tudással, esetleg kipróbált kész- ségekkel, a siker érzetével, felkeltett kíváncsisággal, a távozás után is rezonáló, további kreatív tevékenységet, tanulást kiváltó, vagy akár az életvitelére is kiható gondolatokkal. Legyen kedve újból eljönni, ossza meg élményét, a múzeum hírét másokkal, sőt érezze a múzeumot saját ügyének, támogassa azt. A digitális technológiák éppen e célok eléréséhez nyújtanak lehetőséget. Segít ségükkel a látogató passzív befogadóból kísérletező, felfedező, véleménynyilvánító szereplőjévé válik a múzeumi látogatásnak. A kulturális, szociális és életkori je gyeinek, egyéni készségeinek, intellektuális és fzikai kapacitásának legmegfele lőbb formában és minőségben juthat információhoz, nem egy „egyenszöveget” kell(ene) végigolvasnia. Az izolált tárgyakat, ismereteket egy történet vagy vá lasztható szempont szerint felfűzve, akár párbeszédes formában fogadhatja be. Különösen az ifjabb látogatók esetében hatékony a fzikai mozgással is járó, játé kos, az érzelmeket is mozgósító bevonódás. Egy empatikus és nagy tudású tárlatvezető vagy múzeumpedagógus maga is alkalmazza ezeket az eszközöket. Csakhogy nem kaphat minden látogató egy-egy privát vezetőt. Az információs technológiákkal magába a kiállításba lehet bele- 36 A Curator című patinás múzeumi folyóirat 29 cikke emlegeti fel a Disneylandet, jelezve hogy a szakma még nem tudott túllépni a kísértő metaforán.