Page 62 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 62
60 Határtalan médiakultúra tezés intenzitásában a vízválasztó még ma is az életkor. Míg a 14–19 éveseknek közel 90%-a legalább hetente netezik, addig az 50–59 év felettieknek már csak 53%-ára jellemző ez. Az Y és Z generáció életét szinte teljesen áthatja a nethasz­ 30 nálat. A netezők közel fele a 18–39 év közötti korosztályból kerül ki. A náluk fata­ labbak aktivitása még intenzívebb, bár az ő korcsoportjukra nem rendelkezünk teljes körű adatokkal. A nők és a férfak aránya egyre jobban közelít egymáshoz, 31 inkább a keresett tartalmak jellegében és az aktivitások típusában különbözik a két nem Az információ elérését bárhonnan és bármikor lehetővé tevő okostelefonok ará­ nya is jelentős a digitális bennszülöttek, az Y és a Z generáció körében. 2014 no- vemberében a 18–29 évesek 79%-a, a 30–39 éveseknek pedig 71%-a rendelkezett ilyen készülékekkel, míg az 50 felettieknél ez az arány csak egyharmados. A hoz­ 32 záférést árnyalja a földrajzi helyzet. Az észak-magyarországi és a dél-dunántúli régióban alacsonyabb, míg a közép-magyarországiban magasabb ez az átlagnál. 33 A fönti adatok tükrében elmondható, hogy a kulturális örökség digitális eszkö­ zökkel való elérhetővé tétele komoly lehetőségeket jelent a kultúraközvetítéssel foglalkozók számára. Már nem csak a 40 év alattiakkal, de az idősebbekkel is ér­ demes számolni ezen a téren. A múzeum lépéskényszerben Statisztikai adatok hiányában egy saját, informális, de elgondolkodtató vizsgálatot idézünk arra vonatkozóan, hogy mi a fatalok szubjektív véleménye a múzeumok­ ról. Az egyetemünkön a „Digitális múzeum” tárgyat választó hallgatóinkat min­ den évben megkérjük az első órán, hogy írjanak fel 5 szót, ami a múzeumról eszükbe jut. A legelső ilyen, 2010-es felmérés eredményét az alábbi szófelhő fog­ lalja össze, melynek kiugró elemei a legutóbbi, 2015 eleji felmérést is jellemzik. (A különbség annyi, hogy idén a hallgatók már visszakérdeztek, hogy hazai vagy külföldi múzeumokra gondoljanak-e.) 30 A 14–19 évesek 89%-a, a 20–29 évesek 85%-a, a 30–39 évesek 82%-a, a 40–49 évesek 74%-a, az 50–59 évesek 53%-a, a 60+ 25%-a netezik legalább hetente. Forrás: NMHH: Lakossági internet­ használat, Online piacfelmérés 2013. http://nmhh.hu/dokumentum/162930/lakossagi_internethasznalat_ kutatasi_osszefoglalo_2013.pdf 31 A magyar lakosság 40 százaléka nem internetezik. http://www.vg.hu/vallalatok/a-magyar- lakossag-40-szazaleka-nem-internetezik-430983 32 Az okostelefon használókat kutatta az NRC. Marketinginfo.hu – 2014. 12. 17., http://www. marketinginfo.hu/hirek/article.php?id=34949 33 Kutatópont: nő az okostelefon penetráció. Marketinginfo.hu – 2015. 01. 29., http://www. marketinginfo.hu/hirek/article.php?id=35397
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67