Page 60 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 60
58 Határtalan médiakultúra szolgálják, a fatal látogatók a tudásszerzés terén is hasznosíthassák a szabadidő során megszerzett digitális kommunikációs és eszközhasználati készségeiket. Ez a „kompetenciatranszfer” jelentős előrelépés lehet a digitális technológiában rejlő, társadalmilag „hasznos” lehetőségek kiaknázásban, közelítve ezzel a helyzetet a korai újmédia-optimisták álmaihoz. A fatalok alig járnak múzeumba Bár az utóbbi időben kevés kutatás folyt a magyar lakosság kultúrafogyasztási szokásainak felmérésére, azt tudjuk, hogy a gazdasági válság a múzeumok láto- gatását is érintette. Az országos múzeumlátogatók száma a 2008-as 10 millió 180 ezer főről 2009-re 9,5 millióra csökkent, és a lassú csökkenés a következő években is folytatódott. A KSH adatai szerint: 23 A múzeumlátogatások erősen koncentrálódnak néhány idegenforgalmi szempontból is je­ lentős településre és néhány múzeumra. 2009-ben a 30 leglátogatottabb múzeum vendégei­ nek aránya megközelítette az összes látogató 60%-át. Ebből a szempontból is kiemelendő a főváros, ahol 15 múzeum vendégköre tette ki a budapesti érdeklődők közel 84%-át. Évek óta a Szépművészeti Múzeumot keresi fel a legtöbb látogató. Kiemelkedő az idegenforgal­ mi szempontból jelentős települések muzeális intézményeinek látogatottsága is (pl. Pécs, Ópusztaszer, Miskolc, Sárospatak, Pannonhalma). 24 A digitális eszközhasználat terén legaktívabb Y és Z generációra vonatkozóan nem bővelkedünk átfogó vizsgálatokban, fgyelemre méltóak azonban a Kutató­ pont 2012-es ifjúságkutatásának idevonatkozó megállapításai. A 15–29 évesek 25 körében végzett kérdőíves kutatás 8000 főt ért el, akiknek 38%-a nyilatkozott úgy, hogy legalább évente egyszer eljut kiállításra vagy múzeumba. Közülük viszont nem mindenki tartozik a kulturálisan tényleg aktívnak nevezhetők körébe. Ez csak a minta 20%-ára igaz. A kulturális aktivitás jellege szerint kialakított klaszterek alapján a múzeumlátogatók vagy a minta 3%-át jelentő, magaskultúrát fogyasztó „elit” csoporthoz, vagy a „mindenevőkhöz” tartoznak, különösen, akik a minta 26 17%-át jelentik. A „mindenevők” a magaskultúra intézményei (színház, múzeum, koncert, opera) mellett szívesen járnak a „mindennapi kultúra”, a könnyed szóra­ 23 Kultúra 1960 – https://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_hosszu/h_zkk001.html 24 Közgyűjtemények, 2009. Statisztikai Tükör, IV. évfolyam 82. szám, 2010. július, http://www. ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/kozgyujt/kozgyujt09.pdf 25 Fekete Annamária – PrAzsák Gergő: Kulturális kasztrendszer: Autonómia és közösségiség szerepe a fiatalok kulturális aktivitásában. Másodkézből – Magyar ifjúság 2012, ISZT Alapítvány- Kutatópont, 2014. 195–218. 26 Azok kerültek ebbe a kategóriába, akik színházba, múzeumba, koncertre, operába, könyvesbolt­ ba vagy ezek nagy részébe járnak.
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65