Page 56 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 56
54 Határtalan médiakultúra gondolkodtak. Ugyanakkor a technológiahívő futuristák víziói sem váltak valóvá: a digitális interaktív környezet megléte önmagában nem teszi maximálisan kihasz­ nálhatóvá az eszközöket, és nem valósítja meg a demokratikus részvételi kul túrát. 10 Újmédia-műveltség A korai médiaguruk jóslatai ellenére a digitális bennszülöttek, akik már kisgyer­ mekkoruktól az újmédia használói, nem rendelkeznek automatikusan a mediatizált világ alakításának képességével A spontán módon használt eszközök és az így 11 szerzett készségek, képességek nem hasznosulnak hatékonyan az egyének szemé­ lyes jóléte és a közösség szempontjából. Hogy miért van ez így, annak megvilágí­ tására most Henry Jenkins és kutatótársainak érveit idézzük, akik a formális és informális oktatás feladatainak a kor kihívásaihoz igazítását tekintik a helyzet kul­ csának. Jenkinsék szerint az újmédia univerzumába lépést a következők nehezítik: – A részvételi szakadék – egyenlőtlen hozzáférés: A digitális média eszközeihez történő hozzáférés lehetősége és kiaknázásának képessége nem egyformán adott minden fatal számára. – Az átláthatóság problémája: A fatalok számára nehézséget jelent, hogy önma­ guktól felismerjék, miként alakítja „világlátásunkat” a média. – Az etikai szempontok: A fatalok a hagyományos szakmai szocializációt nél- külözve válnak a közösség tagjaivá, valamint a média szereplőivé és gyártóivá a digitális, interaktív környezetben. 12 A fentiekből eredő felelősség felismerése a neveléssel foglalkozók (szülők, is- kola és a nem formális nevelésben közreműködők) dolga. Az ipari társadalomban gyökerező iskolarendszer válsága jól ismert probléma. Jenkins és társainak javas­ lata sokakéhoz hasonlóan az, hogy a nevelés, az oktatás igazodjon a kor adottságai- hoz és elvárásaihoz. De mi is az valójában, ami a digitális média által befolyásolt társadalmi környezetet leginkább meghatározza, mik a digitális interaktív környe­ zet alapvető sajátosságai, amelyeknek spontán elsajátításától oly sokat vártak az újmédia hívei a kilencvenes években? 13 10 David BuckinghAm: A gyermekkor halála után. Ford. kertész Balázs. Budapest, Helikon, 2002. 75–82. 11 Uo., 82–101. 12 Jenkins (ed.), i. m. (6. lj.) xii–xiii, 15–27. 13 Lásd pl. Seymour PAPert, The Connected Family: Bridging the Digital Generation Gap. Atalanta, Longstreet, 1996, vagy Don TAPscott: Growing Up Digital: The Rise of the Net Generation New York, McGrow Hill, 1998.
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61