Page 51 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 51
VArgA BAlázs: A magyar flmkultúra régi és új határai 49 fel, ha van folytatás és lehetőség a korrekcióra: a populáris flmek evolúciója hosz­ szú távon az életképes példányoknak kedvez, és ezt még a dühöngő marketing- mámor sem tudja teljesen alámosni. Szemben a nyolc-tíz évvel ezelőtti helyzettel, manapság szerencsére már nem az a fő gond, hogy a magyar flmkultúra megosztott a szerzői flm és populáris flm (más címen: művészflm és műfaji flm) pólusai között. És még nagyobb sze­ rencsére, ezek nem egymással szemben kijátszott pólusok. Csakhogy a kortárs magyar flmkultúra minden ága erős legitimációs konfiktusokkal küzd. Míg a szerzői flmekkel kapcsolatban gyakran az a kritika, hogy nem felismerhető ben­ nük a kortárs Magyarország (mert nem ebben a közegben, hanem gyakran valami­ lyen elvont vagy áthelyezett kelet-európai térben játszódnak), valamint nem elég 31 szerethetők, addig a populáris flmekkel kapcsolatban pedig a kényszeres séma- követés és a szűk merítés (témában, hősökben, sztoriban, műfajban) a jellemző. Mindkét esetben abba ütközünk, hogy oly sok magyar flm nem tud igazán itthon lenni. Akkor pedig miért és hogyan várjuk, hogy a nézők is felismerjék magukat bennük? 31 VArgA Balázs: A fel nem ismerhető ország: Kortárs magyar filmek Magyarországa. In: orBán Katalin – gács Anna (szerk.): Emlékkerti kőoroszlán. Írások György Péter 60. születésnapjára Budapest, Eötvös Loránd Tudományegyetem, 2014. 293–301.
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56