Page 48 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 48
46 Határtalan médiakultúra mozilátogatást eseménnyé teszik (pódiumbeszélgetések, alkotók meghívása, exk­ luzivitás felcsillantása), és ez egyre erősebb nézőcsalogató hatással bír. A flmfesz­ tiválok tehát már nem a művészmozik előszobái, hanem lassan a hagyományos művészmozis hálózat helyébe lépnek. (Nem véletlen, hogy napjainkban a művész- mozik is csak folyamatos rendezvényekkel, eseményekkel tudják fenntartani a f­ gyelmet és tartani a lépést.) Egyrészt már csak magukon a vezető fesztiválokon sokkal több flm kerül közönség elé, mint amennyit a mozikban forgalmaznak. Másrészt a fesztiválok nézőszámát sem lehet lebecsülni: becslések szerint a nem­ zetközi flmfesztiválok össznézőszáma körülbelül egytizede az éves európai mozi- látogatottságnak, azaz sokmilliós nagyságrendű. 28 A „fesztiválflm” kategória tehát napjainkban gyakran a művészflm vagy a szerzői flm szinonimája. És legalább annyi gyanúval terhelt kifejezés, mint az utóbbiak. A fesztiválsiker és az utazó flmmé válás (amikor egy flmet kézről kézre adnak a fesztiválok, és az adott flmet többen nézik meg külföldön, mint odahaza) ugyanis gyakran elidegeníti a flmet a saját, lokális kultúrájának kontextusától. Mindez főképp a kisebb vagy zártabb nemzeti flmkultúrák esetében jellemző: nem véletlen, hogy az önegzotizálás és az orientalizmus vádja leggyakrabban ezen alkotások esetében kerül elő. A trendérzékenység, a fesztiválok hatalmi kulturális politikája és a kulturális önazonosság képviselete egykönnyen nem összeegyeztet­ hető. Egyszóval, a nemzetközi fesztiválok önálló és saját logikájú hálózatában a „ki nyer ma” kérdés korántsem feltétlenül a díjakra vonatkozik. Hanem arra is, hogy mennyire tudjuk sajátként felismerni és sajátunknak elismerni azokat az al­ kotásokat, amelyek készítése és pályája gyakran valóban nem a hazai flmkultúra intézményrendszerében, hanem egy bonyolult, sokszereplős, nemzetközi hálózat­ ban zajlott és zajlik. Veszítenivalója és nyernivalója nemcsak a flmeknek és alko­ tóiknak van itt, hanem a közönségnek is. Elidegenedve A nemzetközi flmfesztiválok presztízspiacán ugyan kelendőek a magyar flmek, kereskedelmi sikerre azonban a fesztiváldíjak természetesen csak részlegesen vált­ hatók. Az európai flm láthatósági csapdáival kapcsolatban már szó volt arról, hogy a népszerű európai flmkultúra termékei jobbára csak a hazai porondon sike­ resek. Ezek a hazai porondok tehát zártak (a lokális sikerflmek nem nagyon lépik át őket), és nem utolsósorban szűkek. A magyar flmekkel kapcsolatban rendre el­ hangzik a tétel, hogy a tízmilliós magyar piacon nem lehet nyereséges flmmel 28 Az egyik jelentős európai filmfesztiválon, Rotterdamban 2010-ben több mint 350 ezer nézőt regisztráltak
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53