Page 53 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 53
bényei judit  –  ruttKAy zsófiA A múzeum megújítása a digitális technológiák korában Bevezetés A digitális technológia hatalmas mértékű fejlődésének mennyiségileg jól érzékel­ hető szakasza után ma egyre inkább az eszközök és a szoftverek „társadalmilag releváns” felhasználása felé fordul a fgyelem az élet minden területén. A cél az, hogy a gomba módra szaporodó technológiai fejlesztéseket valódi társadalmi problémák megoldására hasznosítsák. A felhasználás egyik interdiszciplináris részterülete, ami az angolban a Digital Humanities nevet kapta, a digitális tech­ 1 nológiáknak a klasszikus humán és társadalomtudományok terén való alkalmazá­ sával, valamint a kulturális örökség digitális megőrzésével és közvetítésével fog­ lalkozik A Digital Humanities körébe tartoznak a múzeumi digitális alkalmazások is. Ezek szolgálhatják a gyűjtemény digitális archiválását, rendszerezését, interpretá­ lását és a múzeumi tudás közvetítését, valamint a közönség elérését is. Írásunk­ ban elsősorban azzal foglalkozunk, hogy milyen új módszerekkel szólíthatja meg – kell hogy megszólítsa – potenciális közönségét a múzeum a digitális technoló- giák korában. Azt vizsgáljuk, mik a digitális technológiák alkalmazásának lehe- tőségei a gyűjtemény bemutatása és a tudásközvetítés terén. Hozzájárulhat-e a technológia alkalmazása a látogatók körének bővítéséhez? Sikerül-e olyan meg- oldásokat találni, amelyek alkalmazkodnak a kor információközvetítési és tanulá­ si igényeihez? A technológiai eszközökkel lehet-e minőségileg más megismerési lehetőségeket teremteni egy kiállításon a múzeum hagyományos információközlő rendszereihez és protokolljaihoz képest? Az interaktív technológiákkal járó él­ ményszerű tálalás nem csorbítja-e a múzeum „komolyságát”, szakmai hiteles- ségét? Tanulmányunkban ezeket a kérdéseket feszegetjük. Egyrészt azért, mert e kér­ dések itthon is igen időszerűvé váltak, nemcsak a hazai múzeumok szakmai dis­ 1 Patric SVensson: Humanities Computing as Digital Humanities. Digital Humanities Quarterly, Vol. 3 No. 3, 2009.
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58