Page 54 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 54
52 Határtalan médiakultúra kurzusában, de a napi híradásokban is. Másrészt és főképpen azért, mert izgalmas 2 3 példáit láttuk annak, hogy a digitális technológiák mennyi új lehetőséget nyújtanak az ismeretátadásra, a látogató bevonására, a múzeumi élmény kibővítésére. A téma egyre gazdagodó szakirodalmának követése mellett saját egyetemi oktatási és ha­ 4 zai múzeumi partnerek számára tervezett alkalmazásokkal szerzett tapasztalata­ inkra is alapozunk, amikor felvázoljuk a probléma sokrétűségét és elemzünk re­ mek, vagy éppen a gyerekbetegségeket még magán viselő megoldá sokat. Az előbbi kérdések végiggondolásához először azzal foglalkozunk, milyen tár­ sadalmi-kulturális paradigmába illeszkedik a 21. századi múzeum a digitális kor­ ban, hogyan jellemezhető potenciális közönsége, és ez milyen kihívásokat állít a múzeum elé. A cikk második részében már megvalósult, hazai és nemzetközi digi­ tális múzeumi alkalmazásokat mutatunk be és elemzünk a korszerű tudásközve- títés, a játékos tanulás, a kapcsolódási és részvételi lehetőségek, az interaktivitás, a személyre szabottság és a múzeumi kisugárzás dimenziói mentén. Végül össze­ foglalásként szólunk a technológia sikeres múzeumi használatának általános elvei­ ről, valamint a cikk keretein túlmutató kérdéseiről. A múzeum társadalmi közege Részvételi kultúra Az információs technológiák társadalmi paradigmaváltó hatásai közül az egyik legfontosabb a részvételi kultúra lehetőségének megteremtése. Ennek jellemzői a McArthur Alapítvány médiakutatói szerint: 5 – a civil részvétel erősödése, – a kreatív önkifejezés lehetőségeinek könnyű elérése, – a résztvevők támogatása a tartalmak, produktumok létrehozásában és megosz- tásában, 2 koltAi Zsuzsa (szerk.): A múzeumi kultúraközvetítés változó világa. Budapest, Gondolat, 2011. 3 Éppen e tanulmány írásának idején, 2015. február 16-án, a Bartók Rádió kulturális hírműsorában idézték a Daily Telegraph egy írását, mely a skandináv múzeumok merész, a megváltozott közönségre reflektáló megújulási programját állítja az angol múzeumi szakma elé példaként. A Daily Telegraph cikke: http://www.telegraph.co.uk/technology/news/11411580/Swedens-cultural-heritage-gets-a- digital-identity-makeover.html Lásd még HAmmerstein Judit: Újra kell gondolni a kulturális intézmé­ nyek társadalmi szerepét. Magyar Nemzet, 2014. március 11. 4 A „Digitális Múzeum” a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem évente meghirdetett interdiszcipliná­ ris kurzusa: http://www.techlab.mome.hu/courses/dimu_14f/ 5 A tanulmány annak a ’digitális kultúra és tanulás’ témakörében kezdeményezett kutatássoro- zatnak a 2009-re létrejött eredményeit összegzi, melyet az amerikai MacArthur Alapítvány támogatott 50 millió dollárral.
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59