Page 57 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 57
Bényei Judit – ruttkAy zsófiA: A múzeum megújítása a digitális technológiák korában 55 Jenkinsék szerint az „újmédia-műveltség” (new media literacy) kulcskompeten ciái a hagyományos műveltségen és a kritikai gondolkodás fejlesztésén alapulnak ugyan, de alkalmazkodnak az újmédia környezetének adottságaihoz. Az elsajátí tandó új készségek és képességek a következők: – Játékos felfedezés – az a képesség, hogy a játékot a problémamegoldás eszköze ként, a világ felfedezésére használjuk. – Szimuláció – képesség valódi folyamatok dinamikus modelljének értelmezésére és létrehozására – Közösségi tartalomgyártás – képesség arra, hogy tudást/információt gyűjtsünk, és ezt másokkal megosztva megvitassuk közös cél, új, közösen létrehozott tudás érdekében. – „Kisajátítás”/Kreatív újrahasznosítás – a létező tartalmak releváns elemeink ki válogatása és újrahasznosítása (remixelése). – Megosztott fgyelem/multitasking – a környezet elemeinek párhuzamos vizsgá lata, a fontos részletekre fókuszálás képessége. – Ítéletalkotás – a különböző információs források megbízhatóságának, hitelessé gének értékelése – A médiumok közti átjárás – a történések, információk áramlásának követése többféle modalitáson, illetve médiafelületen keresztül. – Networking – az információ felkutatásának, szintetizálásának és terjesztésének képessége – Tárgyalóképesség/hatékony kapcsolattartás – különféle közösségek közti átjá rás képessége. Eltérő közösségek normáinak felismerése és tiszteletben tartása. 14 Ezeknek a képességeknek az alapjai az újmédia-környezetben felnövekvő nemze dék számára jól ismertek. Prenskyvel ellentétben, aki azt hirdette, hogy a digitális bennszülöttek az újmédia korszakának adekvát felhasználóiként beleszülettek en nek a világnak a hatékony működtetésébe, Jenkinsék − és médiakutatással, vala 15 mint oktatással foglalkozó más szerzők (például Buckingham) − szerint a spontán módon elsajátított készségelemek nem feltétlenül változnak át automatikusan a szisztematikus tudásszerzés készségeivé a pusztán szabadidős tevékenységek so rán, még a digitális bennszülöttek esetében sem. Vagyis például a számítógépes játék közben fejlődő stratégiai érzék, információfeldolgozó mód, a társakkal való egyezkedés stb. képességei nem transzformálódnak feltétlenül más tanulási hely zeteket segítő készségekké, ha nem tudatosul hatékony felhasználásuk módja, nem párosulnak a szisztematikus tanulás során megszerezhető kritikai gondolkodással. 14 Jenkins i. m. (6. lj.), xiv. 35–104. 15 Marc Prensky: Digital Natives, Digital Immigrants. On The Horizon, Vol 9. No. 5. October 2001.