Page 50 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 50
48 Határtalan médiakultúra Másfelől tanulságos az is, hogy a sikerflmet immár két és fél évtizede szinte kizárólag a (zenés) vígjáték jelenti Magyarországon. A vígjáték az összes európai flmkultúrában vezető műfaj, de azért a legtöbb helyen ennél sokkal szélesebb és színesebb a skála. Itt nem pusztán a magyar műfaji paletta szűkösségére gondolok (olyan zsánerek hiányára, mint a horror, a sci-f), hanem azoknak a flmtípusoknak az eltűnésére is, amelyek a hatvanas-hetvenes-nyolcvanas években – a vígjáték mellett – a magyar populáris flmes képzeletvilág bázisát jelentették. A kaland flmre, a kosztümös flmre és a míves adaptációkra, a gyerek- és családi flmekre és az egész estés animációra. Nyolcvan huszár, Fekete gyémántok, Macskafogó, Vuk, Gyerekrablás a Palánk utcában… – néhány cím a hetvenesnyolcvanas évek toplistáiról. Minderre persze rá lehet vágni, hogy a kosztümös flm drága műfaj, lehet a tévékre mutogatni azzal, hogy pont ezek a műfajok manapság inkább tévés változatban élnének meg. Valamint gunyorosan emlegethetnénk az egykori legen dás animációs flmek kortárs folytatásait is azzal, hogy az alkotók megpróbálták, mégis láthatjuk, mi lett belőle. Ezzel együtt azt gondolom, hogy a kortárs magyar flm nem pusztán láthatósági gondokkal küzd, hanem ennél mélyebb problé- mákkal is A magyar flmkultúra sokszoros és erős legitimációs vákuumban van. Ez a vá kuum a mércék bizonytalanságából, az értékrendek felmorzsolódásából fakad, és nem pusztán abból, hogy mennyi a pénz, kik, kinek és hogyan osztják, milyen a mozihálózat, és eleget reklámozzák-e a magyar flmeket. A magyar flmben régóta túl sok minden viszonylagos. Relatív a nézőszám és bizonytalan a közönségsiker, következetlen a kritika és megkérdőjelezhetőek a díjak. Ráadásul a hazai flmnek évtizedek óta csak a szerzői hagyományai életképesek, és csak azok tudnak folya matosan megújulni – ha egyáltalán. A magyar flmkultúra az eredetiség kultuszára állt be. Szeretünk nagyon hamar kanonizálni. Az azonnali visszajelzések számíta nak, sem flmek, sem alkotók nem futhatják ki magukat. Jöhet minden, ami új vagy másutt bevált, de pillanatokon belül bizonyítania kell. Moziban, tévében egy aránt. Rég nem arról van szó, hogy tizenöt percre bárki sztár lehet, hanem arról, hogy mindenki csak tizenöt percre lehet sztár. Ebben a közegben nem lehet hi- bázni, hisztérikus fontossága van egy-egy díjnak, elismerő véleménynek, milliók ban mérhető ereje a nézőszámnak, és a túlreagálás szükségszerűen termeli ki az ellenreakciókat: nem számít a kritika, mert csak belterjes, elitista értékrendet tük röz, de nem érv a közönségsiker sem, mert manapság az ügyesen csomagolt sem mire is buknak az emberek. Az újdonság és eredetiség misztifkálásával párosuló biztonsági játék azonban a szerzői flmes hagyomány újratermelésének sem tesz jót, a populáris kultúra értelmezését pedig teljesen tévútra viszi. A műfaji flmké szítés és a flmipar a hosszabb intervallumok és a nagy számok törvénye alapján működik. Az ismétlésen, kiigazításon és megerősítésen alapuló sorozat a lényege, csak így alakulnak ki olyan láncok, melyeknek az egymást követő elemei kicsit mindig mások, mint a megelőző darabok. Ez a logika azonban csak akkor pörög