Page 47 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 47
VArgA BAlázs: A magyar flmkultúra régi és új határai 45 fesztiválokon (és a mellettük szervezett flmpiacokon) sikerrel szereplő flmeknek van a legnagyobb esélyük arra, hogy külföldön moziforgalmazásra kerüljenek. 25 Csakhogy ennek a hagyományos művészflmes-művészmozis forgalmazás meg roppanása idején a korábbinál kisebb szerepe van. A fesztiválok egyik legfon- tosabb szerepe továbbra is az, hogy felhívják a fgyelmet a kevéssé populáris fl mekre, illetve ütemesen formálják a kánont, évről évre új trendeket és alkotókat felfedezve (akiknek későbbi sikerei egyben a felfedező fesztivál presztízsét is nö velik majd). A flmfesztiválok azonban korántsem csak a flmforgalmazási piac és a médiahírverés szempontjából fontosak. Sokkal inkább önálló hatalmi ágazatként jelentkező hálózatot jelentenek. Olyan rendszert, amely a flmszakma mindegyik szegmensében képviselteti magát a gyártástól a forgalmazásig és a bemutatásig. Hagyományosan a flmfesztivált a gyártás és a forgalmazás közötti fontos lánc szemként szokás elképzelni. Itt méretnek meg az új flmek, itt csapnak le a forgal mazók a legizgalmasabb újdonságokra, hogy aztán a kiválasztott fesztiválrajongó kevesek után a szélesebb közönség a premierpalotákban és művészmozikban is lát hassa ezeket a flmeket. A vezető fesztiválok azonban napjainkban már nemcsak kész flmekkel törőd nek, hanem készülő flmekkel is. Filmgyártást ugyan nem támogatnak, különböző alkotói ösztöndíjak és speciális alapok révén azonban a projektfejlesztés területén egyre aktívabbak, és gyakran alkotók és producerek közötti házasságközvetítőként lépnek fel Az alkotók számára hihetetlenül fontos bekerülni ebbe a hálózatba, és 26 nem pusztán a projektfejlesztés (egyfajta minőségi kontroll) lehetősége miatt, ha nem azért is, mert ettől kezdve az adott alkotó vagy projekt valamelyik vezető fesztivál nevével felcímkézve fut majd, így pedig sokkal nagyobb esélye lesz gyár tót és koproducert találni, jelentős fesztiválra eljutni, és ezen keresztül a nemzet közi forgalmazásban is megjelenni. 27 A fesztiválok másfelől izgalmas, dinamikus események. Még a médiacirkusz által elkerült kisebb rendezvények is. Ebben rejlik a szexepiljük, és ez a feszti- válok túltengésének egyik erős magyarázata. Hiszen az egyszeri és egyszerű 25 Ellenpéldák persze mindig vannak. Az idei Oscar-díjas lengyel Ida például úgy futott be hatal mas nemzetközi karriert (benne több tucatnyi fesztiváldíjjal), hogy nem a vezető filmfesztiválok vala melyikén volt a világpremierje 26 Dorota ostroWskA: International Film Festivals as Producers of World Cinema. Cinéma & Cie (X) 2010/14–15. 145. 27 A kortárs magyar film nemzetközileg jegyzett alkotói közül többen is részt vettek valamelyik nagy fesztivál residency programjában, vagy / és lépésről lépésre, először egy vizsgafilmjük, rövid filmjük vetítésével, majd az egyik mellékszekcióban szerepelve jutottak egyre feljebb és beljebb a fesztiválhierachiában. Így fonódott össze Mundruczó Kornél vagy Kocsis Ágnes neve és pályája a cannes-i fesztivállal. És akkor nem árt még egyszer hangsúlyozni: ezek a keresztkapcsolatok éppany nyira hasznosak a fesztiváloknak és az alkotóknak. A fesztivál brandje és a szerzői név vagy brand egymást erősítik.