Page 46 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 46
44 Határtalan médiakultúra Ki nyer ma? „Mindenki nyert, és mindenki kap valami díjat.” Ezzel az Alice Csodaországban­ mottóval indítja a presztízs gazdaságtanáról szóló könyvét a kulturális szociológi­ ával foglalkozó James English. Az irodalmi és művészeti díjak túltermelésével 23 jellemezhető kortárs kulturális körforgásnak a nemzetközi flmfesztiválok kitün­ tetett szereplői. Szintén English idézi Gore Vidal aforizmáját, miszerint Ameriká­ ban több a díj, mint az író. A flmfesztiválok világára ugyancsak illik ez a tétel, ugyanis valószínűleg több díjat osztanak ki évente a legkülönfélébb nemzetközi flmfesztiválokon (egy pár évvel ezelőtti felmérés szerint 3500 van belőlük), mint ahány flm készül az adott évben. A túltermelés azonban nem feltétlenül jelenti a díjak értékvesztését. Legalábbis nem mindegyikét. A nemzetközi flmfesztiválok hálózata robbanásszerűen bővült az elmúlt évtizedekben, de továbbra is szigorú hierarchia működik benne. A csúcsragadozók az úgynevezett A-kategóriás feszti­ válok, de még ezekből is bő tucat van. Berlin és Cannes ebből a listából is ki­ emelkedik: az európai flmek számára ez a két fesztivál a legfontosabb. Itt ver­ senyben, de akár versenyen kívüli szekcióban is szerepelni annyit tesz, hogy az adott flm és alkotója a kortárs flmtőzsdén jegyzetté válik. A vezető fesztiválok válogatnak és válogathatnak. Ragaszkodhatnak ahhoz, hogy az adott flmnek az ő programjukban legyen a világpremierje. A többi fesztivál utánuk jön – időben és rangban egyaránt. Ha egy flm nem jutott el a májusi cannes-i szemlére, a követ­ kező fél évben sorra kerülő vezető fesztiválok versenyprogramjával vigasztalód­ hat. Tévedés lenne persze azt állítani, hogy Cannes és Berlin mindig a legjobb flmeket választja (például azért, mert ki is mondja meg, hogy mi a legjobb?), vagy fordítva, hogy azok a legjobb flmek, amelyek ezeken a fesztiválokon szere­ pelnek. Az ezer különféle szempontot fgyelembe vevő versenyprogram mellett a kiegészítő szek ciók gyakran sokkal izgalmasabbak, mert kevesebb elvárás terheli őket. Trendcsinálók és trendkövetők szimbiózisa mindenesetre a nemzetközi fesz­ tiválvilágban (is) igen erős, a fesztiválok programválogatói pedig olyan vélemény­ vezérek, mint a képzőművészeti artworld nagy hatalmú kurátorai. A fesztiválvilág zajos, hektikus és csillogó piac, amelyen az A-kategóriás fesztiválok a nagyke- reskedők, a többi pedig a kiskereskedő. És akkor ehhez rögtön hozzá kell tenni: 24 a forgalmazók zömmel a nagykereskedőkhöz járnak, azaz a vezető nemzetközi 23 James F english: The Economy of Prestige. Prizes, Awards, and the Circulation of Cultural Value. Cambridge – London, Harvard University Press, 2005. 24 Gideon BAchmAnn: Insight into the Growing Festival Influence: Fest Vet Discusses ’Wholesale’ and ’Retail’ Events. Variety, August 28, 2000, lásd http://variety.com/2000/film/news/insight-into-the- growing-festival-influence-1117785609/
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51