Page 42 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 42
40 Határtalan médiakultúra zajlik az áttörés. Persze az amerikai televíziózásban sem minden sorozat tartozik a „minőségi TV” kategóriájába, mert masszív termés adja a hátteret. Ezért nálunk is a hazai gyártású sorozatkínálat gazdagodása és a műfaji paletta bővülése lehet a trendváltás első lépcsője. A Tűzvonalban, a Géniusz, a Diplomatavadász, a Haction, a Fapad, a Kossuthkifi vagy épp a Társas játék és persze a kritikusok által is elismert Terápia például a választék bővülésének erős jele. És egyben a hagyományos elitista refexeink felülvizsgálatára kényszerítő alkotások sorozata. 19 A tévésorozatokról való beszéd hiányát felvető kérdésre a sablonválasz sokáig ugyanaz volt, mint a műfaji flmekről folytatott diskurzust hiányoló felvetésekre. Ugyan a magyar műfaji flmeknek, illetve a televíziós sorozatoknak vannak klasz­ szikusaik (A Tenkes kapitányától a Szomszédokig húzódó skála korántsem csak kultúrszociológiai érdekességekkel, és nem utolsósorban mai napig nagy népszerű­ séggel bír) és van bizonyos hagyományuk, a kortárs termés annyira ritka, vegyes és egyenetlen, hogy nem jelent komoly elemzői kihívást. Ez az elitista hozzáállás a kritikusi nemzedék- és szemléletváltással lassan megváltozott, miként a hazai gyártású populáris flmek és sorozatok piaca is komoly változáson ment át az el­ múlt bő évtizedben. Ahogy a magyar műfaji flmek ezredfordulós újhulláma és modernizációja (Valami Amerika 1–2, Kontroll, Csak szex és más semmi) hirtelen az érdeklődés középpontjába dobta a populáris flmkultúra kérdését, az elmúlt években a magyar televíziós sorozatkultúra modernizációja is elindult. A hazai gyártású sorozat mellett szóló legerősebb érv az, hogy hazai (ismerős helyszínek és problémák, magyar színészek, helyi ízek jellemzik), valamint az, hogy az adott csatorna számára exkluzív tartalmat jelent. A sikersorozatok külön­ böző évadjai több csatornán is elérhetők, egy-egy saját gyártású sorozat azonban az anyaadó megkülönböztető emblémája lehet. Ez a prémium tartalom viszont sok pénzbe kerül: egy saját gyártású sorozat egyetlen epizódjának költségvetéséből adott esetben egy amerikai széria fél évadját meg lehet vásárolni. Ennek ellenére látszik, hogy a csatornaarculatot erősítő, saját sorozat mennyire fontos lehet. A né­ zettségi versenyben lemaradó közszolgálati tévé éppúgy többek között saját gyár­ tású sorozatokkal (Hacktion, Szájhősök, Marslakók, Fapad) próbál új imázst te­ remteni, ahogy egy-két korábbi kísérlete (Született lúzer), illetve saját produkcióban készített sikeres dokumentumflmjei (Láthatatlan húrok – A tehetséges Pusker nő- vérek, Szerelempatak) után az HBO is előállt a maga variációival (Társas játék, Terápia). A két tévé piaci helyzete és stratégiája nyilván élesen különbözik, a saját gyártású sorozat mint prémium tartalom azonban most épp összekapcsolja őket. A hazai gyártású sorozatok megítélésének legforróbb kérdése a helyi érték, a lokális tartalom. A magyar tévésorozatokkal (és gyakran a populáris flmekkel) 19 VArgA Balázs: Mindenkinek van egy párja – Társas játék. Filmkultúra, 2012. február, http:// www.filmkultura.hu/archiv/filmek/cikk_reszletek.php?kat_azon=1256
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47