Page 40 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 40
38 Határtalan médiakultúra értéke messze meghaladta a moziforgalmazásból származó bevételeket). Azóta ugyan a DVD-piac erősen összement, és dinamikusan jönnek fel a digitális plat­ formok (elsősorban megint csak Nyugat-Európában), de bevétel tekintetében egy­ előre még nem versenyképesek a DVD-piaccal és a mozipiaccal. Egyelőre. A magyar flmek számára azonban a DVD már, a digitális platformok (online stream, VOD és társaik) még nem jelentenek igazi kitörési pontot. Sajnos a magyar flmkultúra a 2000-es évek DVD-forradalmát átaludta (nemcsak a friss magyar flmek, de – a jogok körüli viták és hercehurca miatt – a flmtörténeti klasszikusok sem tudtak rendes, szisztematikus sorozatként megjelenni). Nagyon sok flm meg sem jelent DVD-n vagy nem elérhető. Esetleg elérhető online (a NAVA gyűjte- ményei a modern magyar flmtörténet reprezentatív alkotásait elég jól lefedik, az Indavideo pedig kortárs magyar flmekből nyújt jó minőségű, ingyenes válogatást), de ez messze nem minden. Sok flm továbbra is nehezen beszerezhető, vagy csak rossz minőségben elérhető. A YouTube még mindig a magyar flmek iránt érdek- lődők egyik fő célpontja, a torrentoldalakról nem is beszélve. A legnépszerűbb torrentoldalakon igen változatos és bő a magyar tartalom, és nem pusztán a DVD- kiadások, hanem a tévében vetített flmek rippelt változatai is fent vannak. A VOD a tartalomszolgáltatók óvatos vagy lelkes próbálkozásai (például pár évvel ezelőtt a Filmklikk projektje) ellenére még nem futott fel igazán. A mozin kívül ugyan van élet a magyar flmek számára, ha az a kérdés, hogyan tudna eljutni minél több nézőhöz (ingyen), de a kereskedelmi siker vagy komolyabb bevétel érdekében 16 (legalábbis a hazai digitális kultúra közegében) egyelőre még elmaradt az áttörés. 17 Az mindazonáltal biztosan állítható, hogy ha az a kérdésünk, hogy hányan néztek meg egy-egy új magyar flmet, akkor bizonyosan nem a mozis nézőszámokból érdemes kiindulnunk. A televíziós vetítések, a DVD-forgalmazás vagy a torrent megsokszorozza a magyar flmek nézőinek számát. Hogy ezeken a csatornákon mekkora közönséghez jutnak el a hazai flmek, arra legfeljebb csak alkalmi példák és becslések vannak. Tanulságos azonban a kortárs magyar flmkultúráról való 18 16 A Fekete leves című gengsztervígjátékot 2014-ben maguk az alkotók juttatták el az egyik veze­ tő magyar torrentoldalra, hogy legalább így találjon nézőket magának, és a mozikban pár ezres néző­ számot produkáló filmet pár hét alatt hozzávetőleg hetvenezren töltötték le. 17 Bővebben lásd a Filmvilág friss összeállítását a témában (kortárs alternatív filmforgalmazás, kisköltségvetésű magyar filmek, más néven garázsmozik): Mozi vs internet. Filmvilág, 2015/5. 4–12. 18 A hazai online filmes feketepiac legkomolyabb, empirikus vizsgálaton alapuló elemzése, Bodó Balázs és Lakatos Zoltán néhány évvel ezelőtti kutatása nem a magyar filmek letöltésének a kérdésére koncentrált. Az ő megállapításaikhoz képest mostanra valószínűleg több hazai alkotás elérhető torrentoldalakon, ám kérdés, hogy ez vajon a „magyar filmet nem lopunk” szolidaritás megtöréseként értelmezhető-e. Bodó Balázs – lAkAtos Zoltán: A filmek online feketepiaca és a moziforgalmazás. Kulturális alkotások magyarországi online kalózközönségének empirikus vizsgálata. Kézirat: 2010. március. http://people.mokk.bme.hu/~bodo/phd/bodo_lakatos_mozi_es_fajlcsere_201003.1&2.pdf
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45