Page 39 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 39
VArgA BAlázs: A magyar flmkultúra régi és új határai 37 Az elmúlt években felállított új rendszer és a Magyar Nemzeti Filmalap, működé sét és forrásait tekintve (a Hatoslottó bevételeit sikerült átirányítani a flmfnanszí- ro zásba) szintén számos európai ország szabályozásához hasonlítható. Az egyes flmtámogatási rendszerek struktúrája azonban nem minden. A fnan szírozás átalakítása az elmúlt pár évben nem véletlenül kavart hatalmas vitákat, hiszen a közpénzek felhasználásának kardinális kérdései kerültek elő (önkormány zatiság, kontroll, konszenzuskeresés, átláthatóság). Mindezzel együtt megkockáz tatható, hogy nem a pénzosztás szervezeti rendje a perdöntő abban, hogy jó vagy rossz flmek születnek. A Magyar Mozgókép Közalapítvány felszámolása, majd a Magyar Nemzeti Filmalap megalakítása körüli viták, az átalakítás keménysége, a konszenzusok elmaradása, a magyar flmgyártás időszakos leállása, és minden nek az emberi és szakmai kapcsolatokban mérhető ára igen nagy. Nagy kérdés, hogy mikorra sikerül kilépni az elmúlt évek hosszúra nyúlt árnyékából. Mikor és hogyan lehet a sebeket és defekteket enyhíteni, javítani. A magyar flmgyártás az elmúlt egy-két évben immár az új rendszerben működik. A továbbiakban azonban elsősorban nem erről a rendszerről kívánok szólni, hanem arról a kulturális kör nyezetről és átalakuló médiakultúráról, azokról a régi és új kérdésekről, elvárá- sokról, szempontokról és értékekről, amelyek a magyar flmeket körülveszik, hatá rolják és meghatározzák ma Mozivásznon innen és túl Amikor flmekről beszélünk, általában mozipremierekre gondolunk. Csakhogy kérdés, mennyiben jogos a flmet kizárólag a mozihoz kötni. Egyrészt a mozi- forgalmazási bevétel már messze nem a legfontosabb bevételi forrása a flmeknek. A 2000-es évek derekán, a DVD-lejátszók széles körű elterjedése utáni években és egyben az online flmfogyasztás robbanása előtti pillanatban az európai DVD-piac (eladott és kölcsönzött flmeket együtt számolva) másfélszer akkora bevételt jelen tett, mint a mozipiac. Ezt a trendet elsősorban a nyugat-európai DVD-fogyasztás fűtötte, de az évtized közepén a hazai DVD-piac nagyságát is legalább a mozi- piaccal azonosnak becsülték az elemzések (sőt többek szerint a legális DVD-piac Amúgy egy friss felmérés szerint 2010 és 2014 között Magyarországon a filmgyártásra fordított költések elérték a GDP 0,15 %-át. Ez az arány két és félszerese az európai átlagnak (a GDP-arányos átlag számítása nyilván egy stratégia a lehetséges méricskélések közül), és az európai országok közül a filmipar hazánkban járul hozzá legnagyobb mértékben a gazdaság növekedéséhez. A Magyar Nemzeti Filmalap sajtóközleménye (2015. 03. 02.) az European Audiovisual Observatory vonatkozó sajtóhíre alapján. http://www.obs.coe.int/documents/205595/3477362/PR+Fiscal+Incentives+Report+publication+ EN.pdf/1ee48699-70bc-4e2d-9841-9446953aedbc