Page 63 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 63
Bényei Judit – ruttkAy zsófiA: A múzeum megújítása a digitális technológiák korában 61 1. ábra: Mi jut eszedbe a múzeumról? Egy művészeti egyetem hallgatóinak válaszai Ha egy budapesti művészeti egyetem hallgatói számára nem vonzó a múzeum, mi vel ott szigorú viselkedési protokollt tartatnak be a teremőrök, nem tudnak a szá mukra természetes módon „jegyzetelni”, mivel fényképezni tilos, nem jutnak befo gadható és érdekes információhoz és nehezen tájékozódnak, akkor feltételezhetjük, hogy a korosztályuk nagy többsége is hasonlóan kritikusan, ha nem még eluta- sítóbban vélekedik a múzeumról. A szubjektív véleményekben az Y–Z generáció korábban ismertetett általános jellemzőit érhetjük tetten. Ráadásul a kifogásolt jellemzők nem korosztály-specifkus meglátások, mindenki számára ismerősnek tűnnek, csak korábban a közönség nem kérdőjelezte meg a múzeumot, mint a tu dás szentélyét, sem az ott szokásos autoriter protokollt. Az intézményrendszer egésze ugyan nehezen mozdul, de a közönséghez köze lebb álló múzeumi szakemberek: múzeumpedagógusok és kritikusok – itthon és a nemzetközi színtéren is – régen hangoztatják, hogy a múzeumnak változtatnia kell a 19. századi gyökerű autoriter szemléletén. A múzeumi szakember dolga nem az 34 egyirányú kommunikáció, hanem az, hogy bevonja a közönséget az értékek defniá- lásának közös munkájába. A cél ugyanis az, hogy a szakemberek közelebb vigyék a civil társadalmat saját kultúrájának felelős értelmezéséhez és gondozásához. 35 34 Simon i. m. (16. lj.) iii–iv. 35 ÉBli Gábor: Évforduló után – merre tovább hazai múzeumkutatás. In: Uő: Az antropologizált múzeum. Budapest, Typotex, 2009. 154–171, 169.