Page 66 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 66
64 Határtalan médiakultúra tek és az ezeket magyarázó szövegek, a kiállított tárgyak és a terekbe helyezett világító-mozgó-hangzó játékok vetekszenek egymással a látogató fgyeleméért és idejéért. Ezzel szemben a londoni Science Múzeumban, ahol az állandó kiállításokon 38 szintén mintegy 70 körüli installáció található, egészen más azok összhatása. Tá­ gas térben elhelyezve messziről is jól felismerhető a digitális és a hagyományos elemek kapcsolata. Ráadásul a kettő közötti szereposztás, az alkalmazott műfajok és a kivitelezéshez használt technológiák témánként változnak, és az installációk mind fzikai megjelenésükben, mind a tartalmuk képi világában illeszkednek egy- egy terem témájához, és már ezzel is felkeltik, sőt fenn is tartják az érdeklődést. A játékok egy-egy igazi problémába vonják be a többségében ifjú látogatókat. A technológiai lehetőségek tárháza Az információs technológiák tárháza évről évre bővül, az eszközök, szenzorok ki­ sebbek, könnyebbek, olcsóbbak lesznek, rendre újak is születnek, és ezek újfajta interakciós és adatgyűjtő lehetőségeket teremtenek. A hardver, az alapszolgáltatást nyújtó szoftver és annak értelmes, illetve funkcionális kiaknázása az infokom- munikációs technológiai (IKT) alkalmazások három összetevője. A legismertebb hardver, a nagyfelbontású (érintő)képernyő lehet akár egész falat betöltő vagy kézi vezérlésre alkalmas kis tablet, a mobilunk kijelzője, sőt átlátszó múzeumi vitrin felülete is. Kis és olcsó, már a telefonokban is megtalálható kamerákkal jó minő- ségű képeket lehet készíteni, melyeket aztán a mögöttük működő szoftverrel ele­ mezve arcot, arckifejezést, pózt lehet azonosítani pillanatok alatt, vagy felismerni QR-kódot, grafkus markereket, sőt akár teljes képeket, műtárgyakat is. A kinect térbeli képet készít, melyből mozgás, mozdulat, hely érzékelhető. A beléptető vagy fzető rendszereknél már elterjedt rádióhullámos (RFID) vagy NFC érzékelők a múzeumban is jól hasznosíthatók. Tárgyakba vagy akár papír rétegei közé rejtett „láthatatlan” chipek révén beazonosíthatók és regisztrálhatók kiállítási tárgyak, illetve maga a látogató is. A fény, hang, közelség, hő, irány és mozgásérzékelők pedig mind alkalmasak arra, hogy a látogató gombnyomások vagy kattintások helyett a természetes mozgásával észrevétlenül vagy vonzó fzikai tárgyakkal ma­ nipulálva kezdeményezzen, váltson ki akár atmoszferikus, komplex multi modális reakciókat. Az utóbbihoz a kijelzők mellett óriási vagy bélyeg méretű képet vetítő projektorok, irányított vagy atmoszferikus hangzást létrehozó hang szórók adják a tárgyi alapot. A telefonokból ismert GPS vagy egyéb, beltéren is működő hely­ meghatározó technológiák, valamint a tabletek és telefonok iránytű-szolgáltatása 38 http://www.sciencemuseum.org.uk/
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71