Page 70 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 70
68 Határtalan médiakultúra Affektív tanulás A múzeumi ismeretszerzésben nagy szerepe lehet az érzelmeknek. A kíváncsi lá­ togató, akit érzelmileg megérint a kiállítás átfogó témája, fő kérdése vagy egy-egy szereplője, motiválttá válik arra, hogy „hőse” körülményeiről, történetéről tanul­ jon, befogadjon és értelmezzen önmagában nem izgalmas ismereteket is. Az érzel­ mi azonosulás, megtámogatva a kiállításon tanultakkal, attitűdváltásra, a téma (vagy a múzeum) iránti érzelmi elköteleződésre is késztetheti. Az érzelmek másik motivációs területe a meglepetés, illetve a siker örömének megélése. Ez az interakció és a játékos tanulás során kap teret: megtalálni az inter­ akciós lehetőséget, meglepődni valami nem várt, új élménytől, illetve nyugtázni egy – szellemi vagy fzikai – játék során adott válasz helyességét – mind pozitív érzelmeket váltanak ki a látogatóból. Esettanulmány: Légy te a madár! A Norvég Tengeri Madárcentrumban 2012 nyarán nyílt kiállítás célja az volt, 41 hogy bemutassa, hogy az ember okozta globális felmelegedés miként fenyegeti a parti madárvilágot. A kiállítás témája egyrészt mára meglehetősen elcsépeltté vált, másrészt elsősorban a kisszámú és társadalmi megítélésüket tekintve nem éppen trendi „madarászokat” érdekelheti. Éppen ezért döntött újfajta, a technológiai lehe­ tőségeket messzemenőkig kiaknázó kiállítási koncepció mellett a múzeum: A kiállítás tervezésekor a cél az volt, hogy provokáló és a látogatót megérintő interaktív installációkkal tettekre motiváljuk a látogatót, ahelyett, hogy adatok tömegét zúdítanánk rájuk vagy moralizálva prédikálnánk számukra. 42 A kiállításon összesen 14 egyedi installáció szolgálja ezt a célt. A kiállítás úgy kezdődik, hogy a látogató madárrá változik. Pontosabban, előre lépegetve más- más madár reptét idézheti elő saját testmozgásával. A madár a falra vetített flmen pontosan úgy repül, ahogy a látogató a kitartott karjaival csapdosva, egész testével hajlongva irányítja. A kiállításnak ez a szokatlan „felütése” a fent említett módok mindegyikén kiaknázza az érzelmeket: a mozgás primer örömén túl nyugtázzuk, hogy sikerül madarunkat irányítani, soha nem tapasztalt élményben van részünk. Eközben mintegy mellékesen megismerkedünk a kiállítás főszereplőivel, tudatosan vagy ösztönösen kiválasztjuk a kedvencünket. Egy ilyen bevezető után már na­ gyon is érdekel bennünket, hogy hova költözik télen, és meg tud-e pihenni migrá­ ciója során „a madarunk”. Hozzá kell tennünk, hogy ezt is – mint a kiállítás szinte összes többi témáját – hasonlóan szellemes interaktív installáció mutatja be. 41 http://gagarin.is/work/norwegian_seabird_centre/ 42 Uo
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75