Page 74 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 74
72 Határtalan médiakultúra Esettanulmány: Patakmeder szimuláció A pataknak a londoni Science Museum 3-6 éves gyerekek számára fenntartott, amolyan gyerekmegőrzőként is funkcionáló „Garden” részlegében a technológia természeti jelenséget szimulál és hoz testközelbe. A kisgyerek egy vetített kavi csos patakban tapicskolhat kézzel-lábbal. Mozdulatait nemcsak a vízcsobbanások hangja és a hullámok látványa kíséri, hanem a vízben úszkáló halak is reagálnak: szétrebbennek, majd ismét feltűnnek. A kisgyerekeket nagyon leköti az élmény, mely részben persze kevesebbet ad, mint az igazi patakban tapicskolás, de részben többet is. Nem is csak annyiban, hogy szárazak maradnak, hanem közelről fgyel hetnek meg vízi élőlényeket. A nagyvárosi gyerek lehet hogy évekig nem is jut el egy patakhoz, de biztosan nem egy ilyen kristálytiszta és élőlényekben gazdag vi zűhöz. Ki-ki maga vonja le a következtetést, hogy az a vég kezdete-e, amikor a természet jelenségeit is csak mediálisan éli már át a gyerek, vagy éppen kezdet ahhoz, hogy megtapasztalja, majd eredeti környezetében konstatálja és óvja a fo gyó természeti értékeket. A látogató aktív szerepe Az interaktív alkalmazások mindegyikében a látogató kezdeményez, hív elő tar talmakat, folytat párbeszédet. Ennek mikéntje technikai részletnek tűnik, mégis megérdemeli, hogy több fgyelmet szenteljünk neki, mivel az interakció indirekt módon nagyban befolyásolja a korábban tárgyalt célok teljesülését. Az interakció a tanulási elméletnél tárgyalt motiváció, kíváncsiság meglétét tételezi fel – vagy váltja ki, fokozza azt. A továbbiakban pedig biztosítja, hogy nem egy szuszra, ha nem – esetleg a látogatóhoz igazított – adagokban juttat számára újabb infor má- ciót. Az interakció lehet tudatos vagy indirekt módon, pusztán a jelenléttel ki- váltott. A látogató ugyanakkor az utóbbi esetben is megszólítva érzi magát: úgy véli, hogy például – a jelenlétét detektáló észrevétlen szenzor hatására – a videó számára indult el, ellentétben egy folyamatosan loopolt videóval, amely még bosz szanthatja is, hogy nem az elejétől látja, noha csak egyedül van jelen. A többféle modalitás együttes alkalmazásával a tanulás, illetve az egyéni preferenciák támo gathatók. Gyakran felmerülő kérdés, rájön-e a látgató arra, hogy mit lehet, mit kell csi nálnia, ha a megszokott információs felületek helyett egy interaktív alkalmazással kerül szembe. Az értetlenség, a használat kudarca vagy éppen a felajánlott hosszas használati utasítás frusztrálhatja a látogatót, de mindenképpen kizökkenti a ki- állítás narratívájából. Az interakciót tervező feladata és felelőssége, hogy ez ne történjen meg. Ma már a fatalabb korosztálynál lehet alapozni a digitális eszközök használatának készségére, ahogy azt tanulmányunk elején láttuk Ugyanakkor a „hozzányúlni tilos” múzeumi parancs élő emléke még meggátolhatja, hogy a lá-