Page 76 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 76
74 Határtalan médiakultúra Gyakran felmerülő és nem is teljesen alaptalan kritika, hogy a múzeumi instal­ lációk magányos tevékenységek sorává degradálják a múzeumlátogatást, amelyek­ hez ráadásul sokszor sorba is kell állni. Ma már az egyszemélyes, érintő-kattintó felületek mellett teret hódítanak azok az interakciós megoldások, melyek félig vagy teljesen publikusak. Ez alatt azt értjük, hogy a vezérlő-használó tevékenysé­ gének eredménye, illetve magának az interakciónak az aktusa is látható, élvezhető, értelmezhető a körülállók számára is. A Gallery One Strike a Pose terében a vál­ lalkozó kedvű látogató a nyilvános térben kell hogy beálljon valamilyen pózba, mire „válaszul” a gyűjtemény egy olyan darabja jelenik meg, melyen hasonló póz látható. Ez nemcsak az „állománylekérdezés” egy igen szellemes és mind intel­ 47 lektuálisan, mind interakció-technikailag alacsony küszöbű módja, hanem remek szórakozást is nyújt a körülállóknak is, akik közben sok kiállítási darabbal megis­ merkednek. Az interakciót lehet úgy is tervezni, hogy maga köré gyűjtse és párbeszédre késztesse a látogatókat. Ennek egy remek korai példája volt a berlini Zsidó Mú- zeum időszaki kiállításán bemutatott „Whispering table”, amely egy igazi asztal 48 köré gyűjtötte a látogatókat, akik az asztalon található tányérokat egymás között cserélgették, és megbeszélhették a nem éppen magától értetődő élményt. Itthon a Néprajzi Múzeumban látható egy hasonló, a látogatókat egy asztal köré hívó meg­ oldás: az élményt csakis közösen, legalább három asztaltárssal együtt lehet meg­ 49 élni, az installáció csak akkor „működik”. A cél az, hogy idegenek megszólítsák egymást, és együtt maradva nézzék végig, értelmezzék a péntek esti vacsora rituá­ léját, mely magára az asztalra vetülve jelenik meg Személyre szabva Kérdés, hogy egy kiállítás miként szóljon a vegyes közönséghez, a kisgyerekektől a nyugdíjasokig, a hazai, többé vagy kevésbé művelt látogatóktól a külföldi turis­ tákig. Ugyanakkor mind a tanulás elméletében, mind az internetes generációra jellemző aktív, saját érdeklődésétől vezérelt ismeretszerzési gyakorlatban alapfo- galom a testre szabás mind a tanulás módját, mind annak modális támogatását (beszélt/írott szöveg, álló-/mozgókép, interakció), mind az ismeretek tartalmát, mennyiségét és mélységét illetően. A digitális technológiák bevetésével lehetőség nyílik arra, hogy az eddigi kétnyelvű feliratozás, a nyelvválasztós, kiemelt műtár­ gyas audioguide, esetleg a gyerekeknek készített térképes-feladatlapos útvonalter­ 47 Strike a Pose! Cleveland Museum of Art. https://vimeo.com/60866008 48 Whispering Table, The Green Eyl. http://thegreeneyl.com/whispering-table 49 A szombat köszöntése. http://create.mome.hu/index.php?option=com_content&view=article &id=386:2014-11-28-15-22-13&catid=66:digitalis-muzeum&Itemid=130&lang=hu
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81