Page 69 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 69
Bényei Judit  –  ruttkAy zsófiA: A múzeum megújítása a digitális technológiák korában 67 mára – nem is beszélve arról, hogy ma már egyre kevesebben olvasnak végig hosz­ szú szövegeket. Az illusztratív ábrákkal segíthető a megértés, de folyamatok be­ mutatásához több, egymáshoz viszonyítandó ábrát kell értelmezni. A digitális technológiák viszont lehetőséget nyújtanak az ismeretek szemléletes, többcsator­ nás bemutatására, építve a közönség aktivitására is, nem pusztán passzív informá­ cióbefogadóként kezelve őket. Egy kiállítási darab az állagmegőrzés miatt eleve nem vehető kézbe, illetve gyakran az állapota vagy használatának veszélyessége miatt nem hozható működésbe – de mindez megtehető a virtuális másával. Sőt a 3D-modellek szétszedhetők, betekintést engednek olyan láthatatlan rétegekbe, me­ lyek a műtárgy roncsolása nélkül nem hozzáférhetők, vagy interaktív animációk­ kal, kiemelésekkel frappánsan mutatják be a kiállítási darab felépítését, létrejötté­ nek fázisait, magyaráznak el időbeli folyamatokat, oksági viszonyokat. A múzeumi kurátorok egyik nagy gondja, hogy egy hatalmas anyagból mit he­ lyezzenek el a kiállítás fzikai terébe, számolva a hely és a látogató befogadóképes­ ségének korlátjaival. Ugyanakkor a látogatók sokfélék, nemcsak az ismeretszerzés módjait, hanem az érdeklődésüket, idejüket tekintve is – emiatt érdemes lenne mi­ nél nagyobb választékot felkínálni. De ha tömegesen szerepelnek (hasonló) kiállí­ tási darabok vagy adatok, akkor elengedhetetlen valamilyen, az áttekintést és tájé­ kozódást segítő összegző felület. Esettanulmány: Object:Photo A MOMA 2015 elején Object:Photo címmel a fzikai tárlat mellett a virtuális tér- ben is létező „állandó kiállítást” hozott létre egy hároméves kutatási-fejlesztési projekt eredményeként. A virtuális kiállítás egy weboldalon tekinthető meg. Itt 40 „csak” 341 fényképet lehet különböző jegyek alapján keresni, és csoportosítva, nézőképeket böngészve áttekinteni, majd egy-egy képhez akár tanulmány mélysé­ gű háttér-információt elolvasni. Az adatvizualizációs megjelenítés pedig a fotótör­ ténet szóban forgó korszakának összes szereplőjéről – művészekről, városokról, kiállításokról, folyóiratokról – ad egyetlen interaktív felületen áttekintést. Az ezen a felületen való böngészés igazi élmény, mivel gyorsan rátalálhat az ember az őt érdeklő tartalmakra, illetve vizuálisan, egy interaktív ábrán kap összefoglalót, majd szerezhet részletes információkat egy monografkus kötet tartalmáról. Ez a fajta, a felfedezést, a látogató érdeklődése szerinti fókuszálást támogató, ugyanak­ kor prof tartalmú prezentáció egyszerűen nem lehetséges hagyományos kiállítás formá jában. 40 http://www.moma.org/interactives/objectphoto/the_project.html
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74