Page 69 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 69
Bényei Judit – ruttkAy zsófiA: A múzeum megújítása a digitális technológiák korában 67 mára – nem is beszélve arról, hogy ma már egyre kevesebben olvasnak végig hosz szú szövegeket. Az illusztratív ábrákkal segíthető a megértés, de folyamatok be mutatásához több, egymáshoz viszonyítandó ábrát kell értelmezni. A digitális technológiák viszont lehetőséget nyújtanak az ismeretek szemléletes, többcsator nás bemutatására, építve a közönség aktivitására is, nem pusztán passzív informá cióbefogadóként kezelve őket. Egy kiállítási darab az állagmegőrzés miatt eleve nem vehető kézbe, illetve gyakran az állapota vagy használatának veszélyessége miatt nem hozható működésbe – de mindez megtehető a virtuális másával. Sőt a 3D-modellek szétszedhetők, betekintést engednek olyan láthatatlan rétegekbe, me lyek a műtárgy roncsolása nélkül nem hozzáférhetők, vagy interaktív animációk kal, kiemelésekkel frappánsan mutatják be a kiállítási darab felépítését, létrejötté nek fázisait, magyaráznak el időbeli folyamatokat, oksági viszonyokat. A múzeumi kurátorok egyik nagy gondja, hogy egy hatalmas anyagból mit he lyezzenek el a kiállítás fzikai terébe, számolva a hely és a látogató befogadóképes ségének korlátjaival. Ugyanakkor a látogatók sokfélék, nemcsak az ismeretszerzés módjait, hanem az érdeklődésüket, idejüket tekintve is – emiatt érdemes lenne mi nél nagyobb választékot felkínálni. De ha tömegesen szerepelnek (hasonló) kiállí tási darabok vagy adatok, akkor elengedhetetlen valamilyen, az áttekintést és tájé kozódást segítő összegző felület. Esettanulmány: Object:Photo A MOMA 2015 elején Object:Photo címmel a fzikai tárlat mellett a virtuális tér- ben is létező „állandó kiállítást” hozott létre egy hároméves kutatási-fejlesztési projekt eredményeként. A virtuális kiállítás egy weboldalon tekinthető meg. Itt 40 „csak” 341 fényképet lehet különböző jegyek alapján keresni, és csoportosítva, nézőképeket böngészve áttekinteni, majd egy-egy képhez akár tanulmány mélysé gű háttér-információt elolvasni. Az adatvizualizációs megjelenítés pedig a fotótör ténet szóban forgó korszakának összes szereplőjéről – művészekről, városokról, kiállításokról, folyóiratokról – ad egyetlen interaktív felületen áttekintést. Az ezen a felületen való böngészés igazi élmény, mivel gyorsan rátalálhat az ember az őt érdeklő tartalmakra, illetve vizuálisan, egy interaktív ábrán kap összefoglalót, majd szerezhet részletes információkat egy monografkus kötet tartalmáról. Ez a fajta, a felfedezést, a látogató érdeklődése szerinti fókuszálást támogató, ugyanak kor prof tartalmú prezentáció egyszerűen nem lehetséges hagyományos kiállítás formá jában. 40 http://www.moma.org/interactives/objectphoto/the_project.html