Page 86 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 86
84 Határtalan médiakultúra 1. A média generálja a terrort! Vita van a nyilvánosság és a terror kapcsolatát vizsgáló szerzők közt arról, hogy a média leköveti vagy egyenesen generálja a terrort A nyilvánosság csak a követ­ kezménye vagy oka az erőszakos cselekményeknek? Az egyik végletes álláspont szerint talán nem is volna terrorizmus, ha nem volna média. Egyik meghatározása szerint „a terrorizmus a félelem terjesztése erőszakos akciók által”. Terjesztésről 6 beszélünk, azaz valamilyen multiplikátori hatásnak lennie kell. De hihetjük-e, hogy a kezdetektől a média lenne ez? A válaszhoz elég a terrorizmus és a tömeg­ média idővonalát egymás mellé tenni. A mai terrorizmus kialakulása a 19. század végére tehető. Az egyik legelső eset a későbbi marxista forradalmár, Vera Zaszulics által 1878-ban elkövetett merénylet volt Trepov, Szentpétervár rendőrfőkapitánya ellen. A világ első televíziós adása mindjárt egy élő adás volt: 1929. szeptember 30-án sugározta a BBC. Vagyis a televízió az első perctől lehetővé tette az élő köz­ vetítést, de az áttörést mégsem ez a képesség hozta meg. A média jelenidejűsége, vagyis az a lehetőség, hogy tömegtájékoztatás szinte bármilyen távoli külső helyszínről a történésekkel egy időben képes legyen tudósí­ tani, meglehetősen új keletű. A kilencvenes évek eleje, az első öbölháború két had­ művelete, a Sivatagi Pajzs (Desert Shield, 1990) és a Sivatagi Vihar (Desert Storm, 1991) óta beszélhetünk csak róla. A világ az akkor a hírtelevíziózásban egyedural­ kodó CNN jóvoltából élőben fgyelte a koalíciós csapatok hadmozdulatait. Az új technológiák – elsősorban a képrögzítés és -továbbítás terén – és a műholdakhoz való civil hozzáférés lehetősége új eszközöket adott a helyszíni tudósítók kezébe. Megmutatták, miként pusztítják el a lézerirányítású bombák a kiszemelt célponto­ kat. Látni lehetett a becsapódás előtti, alatti és utáni pillanatokat. Ott lehettünk a repülőgép-hordozó anyahajók fedélzetén, amikor a harci gépek támadni indultak, és láthattuk visszatérni őket. Világszerte nézők tízmilliói akkor ismerkedtek az éj­ jellátó kamerák videojátékokat idéző, különös hangulatú, zöldes fényeivel. A háborús valóságshow az egekbe repítette a nézettséget. A hadműveletet irá­ nyító Norman Schwartzkopf tábornok és munkatársai naponta tartottak sajtótájé­ koztatókat, és néhány elemző akkoriban egyenesen azt állította, hogy a nagyobb bevetések időpontjait az amerikai főműsoridőre is tekintettel választották ki. A gyanakvásra az a tény adott okot, hogy 1991. január 16-án a Bagdadra mért első légicsapás történetesen éppen a „Big Three”, azaz az ABC, a CBS és az NBC esti hírműsorának idején történt. Peter Jennings, Dan Rather és Tom Brokaw élőben közvetítették az alvó Bagdad első bombázását. A néhány hetes öbölháborút Irak elveszítette, az öbölháború televíziós közvetítését a CNN megnyerte. Ma már tud­ juk, hogy a CNN átütő sikerét valójában egy titkos paktum biztosította, amely a CNN és – meglepő módon – az iraki információs minisztérium között köttetett. 6 Wikipédia, http://hu.wikipedia.org/wiki/Terrorizmus
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91