Page 88 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 88
86 Határtalan médiakultúra 3. A média torzítja a terrort! Megint mások egyenesen kétségbe vonják, hogy a terrorizmus alkalmas lenne pro­ pagandatevékenység kifejtésére. Hányan vannak önök között, akik ismerik az Isz­ lám Állam (IS) nevű terrorszervezet lefejezős videóit? És hányan vannak tisztában az IS céljaival? Mit követelnek? Miért harcolnak? Azaz, míg az erőszakos cselek­ mények bőségesen, addig a mögöttes politikai, vallási vagy egyéb célok szegénye­ sen kapnak publicitást. A franciaországi események is azt mutatták, hogy a túszok sorsáért való aggódás, az áldozatok családjával való szolidaritás exponálása nem is hagyott teret az elkövetők céljaival való esetleges azonosulásnak. Vagyis éppen a lényeg sikkad el: a mentési munkálatok, a gyász és a legitim hatalom kommuniká­ ciója kap nyomatékot a médiában. Kinek mi az érdeke? Tüttő Szabolcs A terrorizmus és a média szimbiózisa című tanulmányában vizs­ 8 gálja a terrorakciók elkövetői, a média és a politikai hatalmat gyakorlók hármasá­ nak viszonyrendszerét. A háromból két szereplő, a média és a hatalom esetében azt hihetnénk, hogy eleve abszurd a „Ki mit vár a másiktól?” kérdése. Előnyt csak az egyik fél (a terroristák) kíván kovácsolni, azaz a kapcsolat parazitikus és nem szimbiotikus. A valóság azonban kiábrándítóbb. A médiának témát és nézettséget, a hatalomnak bizonyítási lehetőséget, a rendvédelmi szervek megerősítését és az egyéni szabadságjogok további korlátozásának lehetőségét jelentik a nagy nyilvá­ nossághoz jutó terrorista akciók. Az érdekgazdák (terroristák – hatalom – média) törekvései által felrajzolható koordinátarendszer – Tüttő eredeti felosztását több- ségében megtartva, de tartalmában saját tapasztalataim alapján átdolgozva – így néz ki: 1. A terroristák szempontjai Publicitás. Marketinges hasonlattal élve, a terrorista terméke a félelem, célcsoport­ ja pedig az emberek lehető legszélesebb köre A félelemkeltés a terrorizmus eszkö­ ze és célja is egyben. Megteremtéséhez az erőszakos akciók hírének és képeinek el kell érniük a lehető legszélesebb nyilvánosságot. Vagyis az akciók nyomán kelet­ kező fgyelem a nyilvánosság egy olyan széles, cenzúrázatlan és ingyenes formája, 8 tüttő Szabolcs: A terrorizmus és a média szimbiózisa. Hadtudomány, 2008. Elektronikus szám, http://www.mhtt.eu/hadtudomany/2008/2008_elektronikus/2008_e_7.pdf
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93