Page 88 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 88
86 Határtalan médiakultúra 3. A média torzítja a terrort! Megint mások egyenesen kétségbe vonják, hogy a terrorizmus alkalmas lenne pro pagandatevékenység kifejtésére. Hányan vannak önök között, akik ismerik az Isz lám Állam (IS) nevű terrorszervezet lefejezős videóit? És hányan vannak tisztában az IS céljaival? Mit követelnek? Miért harcolnak? Azaz, míg az erőszakos cselek mények bőségesen, addig a mögöttes politikai, vallási vagy egyéb célok szegénye sen kapnak publicitást. A franciaországi események is azt mutatták, hogy a túszok sorsáért való aggódás, az áldozatok családjával való szolidaritás exponálása nem is hagyott teret az elkövetők céljaival való esetleges azonosulásnak. Vagyis éppen a lényeg sikkad el: a mentési munkálatok, a gyász és a legitim hatalom kommuniká ciója kap nyomatékot a médiában. Kinek mi az érdeke? Tüttő Szabolcs A terrorizmus és a média szimbiózisa című tanulmányában vizs 8 gálja a terrorakciók elkövetői, a média és a politikai hatalmat gyakorlók hármasá nak viszonyrendszerét. A háromból két szereplő, a média és a hatalom esetében azt hihetnénk, hogy eleve abszurd a „Ki mit vár a másiktól?” kérdése. Előnyt csak az egyik fél (a terroristák) kíván kovácsolni, azaz a kapcsolat parazitikus és nem szimbiotikus. A valóság azonban kiábrándítóbb. A médiának témát és nézettséget, a hatalomnak bizonyítási lehetőséget, a rendvédelmi szervek megerősítését és az egyéni szabadságjogok további korlátozásának lehetőségét jelentik a nagy nyilvá nossághoz jutó terrorista akciók. Az érdekgazdák (terroristák – hatalom – média) törekvései által felrajzolható koordinátarendszer – Tüttő eredeti felosztását több- ségében megtartva, de tartalmában saját tapasztalataim alapján átdolgozva – így néz ki: 1. A terroristák szempontjai Publicitás. Marketinges hasonlattal élve, a terrorista terméke a félelem, célcsoport ja pedig az emberek lehető legszélesebb köre A félelemkeltés a terrorizmus eszkö ze és célja is egyben. Megteremtéséhez az erőszakos akciók hírének és képeinek el kell érniük a lehető legszélesebb nyilvánosságot. Vagyis az akciók nyomán kelet kező fgyelem a nyilvánosság egy olyan széles, cenzúrázatlan és ingyenes formája, 8 tüttő Szabolcs: A terrorizmus és a média szimbiózisa. Hadtudomány, 2008. Elektronikus szám, http://www.mhtt.eu/hadtudomany/2008/2008_elektronikus/2008_e_7.pdf