Page 10 - Hartai László – Médiaesemény-esettanulmányok
P. 10
8 Médiaesemény-esettanulmányok Másfelől probléma az is, hogy csupán néhány fontos téma (elsősorban a reprezen- tációkutatás, híradó- és talkshow-elemzés) mentén készült idehaza átfogó, elméleti szempontból alapos, egyben szoros médiaszöveg-elemzéssel alátámasztott komo- lyabb tanulmány 2 A másik – az előzőnél személyesebb – indoka e kötet elkészítésének a médiata- nár-képzésben és mozgókép-/médiataneszköz-, illetve értékelésfejlesztéssel eltöltött negyedszázadnyi idő megannyi tapasztalata. Annak az ezernél is több tanár kol- legának a némiképp kétségbeesett tekintete inspirál e munkára, akikre azt a – lás- suk be – szinte reménytelenül nehéz feladatot bíztuk és bízzuk, hogy tizenévesek- nek nyissák fel a szemét a médiával átitatott környezet jelenségeire, problémáira Olyasmire, amivel alighanem maguk sincsenek tisztában Olyasmire, amivel kap- csolatban sokkal több a hamis vélekedés, megalapozatlan vélemény, ingerült vag- dalkozás, mint a valós ismeret, a kutatásokra, tudományos eredményekre alapozott tudás Olyasmire, ami szemtelenül gyorsan változik ahhoz, hogy a letisztult, szak- mai és társadalmi közmegegyezésen, valamiféle kánonokon alapuló iskolai okta- tás tárgya legyen De egyben olyasmire, ami egyre nagyobb intenzitással ingerli a fantáziánkat, amelyet – akarjuk vagy sem – egyre nagyobb mértékben használunk arra, hogy tisztában legyünk a világ dolgaival, hogy résztvevői legyünk a radikáli- san változó módon szerveződő és kommunikáló lokális, nemzeti, sőt európai kö- zösségi tereknek, nyilvánosságoknak Nem könnyíti a helyzetet, hogy olyan iskolavilágból érkező tanárokat és diá- kokat kell megszólítanunk médiaügyben, akik minden porcikájukban érzik, hogy valami nagyon nem stimmel magával az Iskolával. Mivel ez a kötet elsősorban mozgókép- és médiatanárok, illetve diákok, felvételizők, médiaszakos hallgatók számára íródik, a médiaeseteket esettanulmányok formájában a médiaoktatás kon- textusába helyezzük majd Ezért aztán elkerülhetetlen, hogy egy kicsit részleteseb- ben beszéljünk az Iskoláról, az Iskola és a média kapcsolatáról Az „Iskoláról”, vagyis arról a nagy társadalmi ellátórendszerről, amely nem egyszerűen száz- és százezer iskola együttese a világban, hanem a felvilágosodás óta a legfontosabb olyan centrum, ahol az értékek nyilvános konstrukciója zajlik Az intézményről, amelyet a társadalom több mint kétszáz éve megbízott mind- azoknak az ismereteken alapuló hagyományoknak, értékeknek, de félelmeknek és reményeknek is a szimbolikus kifejezésével (másképpen azoknak az időtálló tu- dományos, flozófai és művészeti alkotásokba kódolt narratíváknak a közvetíté- 2 Lásd például Hammer Ferenc: Közbeszéd és társadalmi igazságosság. A Fókusz szegénységábrázolásának értelmezése. Budapest, Gondolat, 2006; BernátH Gábor – messinG Vera: Változó médiareprezentáció – Roma médiakép 1997–2011 Társadalmi együttélés – A kisebbségi lét dimenziói (interdiszciplináris e-folyóirat). http:// www tarsadalmiegyutteles hu/data/files/bernath_messing_CrvS3U pdf; munk Veronika: Roma sztárok médiarep- rezentációja Magyarországon. (Doktori disszertáció, 2013 ) http://doktori btk elte hu/phil/munkveronika/diss pdf
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15