Page 122 - Hartai László – Médiaesemény-esettanulmányok
P. 122
120 Médiaesemény-esettanulmányok ság, egyetlen televíziós csatorna vagy online hírportál sem Egyes motívumokat (konfiktus a volt férjjel a gyerekelhelyezés körül, új kapcsolat stb.) ugyan feldo- bott a sajtó, de mindig csak fragmentumokban, sohasem összefüggő, emberileg hiteles és dokumentált narratívaként „Nem vizsgálta a bíróság, mert nem volt feladata megvizsgálni, hogy a baleset éjszakáján hová is száguldott olyan őrült sebességgel Eva Rezesová. (…) Arra, hogy Rezesová miért ütközött neki indulás előtt volt élettársa (Erik Fisher) kerítésének, és miért kezdte őt szabályosan üldözni a jelenlegi élettárs, nem derült fény Miként azt sem, miért kellett folyamatosan SMS-eket kül- denie vezetés közben, s végül mi volt a célja a száguldásnak, amelynek végén négy vétlen ember vesztette életét.” (Népszabadság Online, 2014 09 20 ) A tárgyalótermi dráma nem az igazság, hanem a jogilag bizonyítható körül bonta- kozott ki. Az ítélet, a felmentés és a sokéves börtönbüntetés logikájában. A rejtőz- ködő „igazságnarratíva” megfogalmazása – amire egyedül a média tehetett volna kísérletet, ha az nem esett volna a tabu tilalma alá, mert az értelmezéssel elkerül- hetetlenül akceptálta volna morálisan a megbocsáthatatlant – kibontatlan és meg- fogalmaz(hat)atlan maradt Egyedül Rezešová dönthetett volna úgy, hogy megoszt- ja a történetét a nyilvánossággal (a bírósági védekezés taktikáját látva kizárólag tárgyalótermi vallomásként, nem pedig közvetlenül, valamely médiaszereplőnek nyilatkozva), de a felmentésre irányuló jogászi stratégia ezt nyilvánvalóan kizárta A Rezešová-ügy alaptörténetének (hiányos) narratívája leírható a cselekmény- szervezés-történetmesélés (szüzsé-fabula) ismert szerkezetében Hogyan is szól- hatna a mese? A történet kezdete a Rezes klán „ősbűne”, a privatizációból való irritáló meg- gazdagodás és – talán – a magyarság feladása. Kulcsfgurája az Apa, akinek a sorsa hamar beteljesül, de bűnei az utódokat is sújtják. Lánya hiába gyönyörű, hiába gazdag, mégsem boldog Sok a baljós jel a családban Éva és második férje is ka- rambolozik, testvére felesége, ahogy apja szeretője is halálos baleset résztvevője, de felmentik őket. A világ rendje abban a pillanatban bomlik meg, amikor Rezešová halálos bal- esetet okoz. A nő antihős (de nem antagonista), mert sértetlenül megússza, mert a felmentésért küzd ahelyett, hogy vállalná a felelősséget tettéért, és mert felelőtlen ember és anya A megmentésére és felmentésére irányuló fordulatokban segíti a Szakértő és az Ügyvéd (ők a további antihősök), valódi ellenfele pedig a Bíró, aki- nek a megtévesztések útvesztőjén kell átverekednie magát, hogy végül igazságot tegyen, helyreállítva ezzel a világ rendjét A bonyodalom és a lezárás – lévén szigorúan ritualizált tárgyalótermi drámáról van szó – a történetmesélés szempontjából nem túl izgalmas, annál inkább a cse- lekmény kezdetét megelőző „prológus”, az események „bölcsője”. Amikor egy szerkesztőség a Rezešová-ügyben a jól mesélhető és saját intéz- ményi identitásával konform frame-et és történetjavaslatot kialakítja, ebből a „készletből” meríthet, és a tabunak tekinthető „igazság frame” kivételével bármi-