Page 129 - Hartai László – Médiaesemény-esettanulmányok
P. 129
3. A Rezešová-eset (avagy a sztárbotránytól az intézményi botrányig) 127 A szlovák frame gyenge változata felbukkant a bulvárújságírásban, de csupán kiegészítő, másodlagos motívumként, nem tényleges, az események értelmezési ja- vaslataként 3.5.2. A „gazdag frame” A Rezešová-ügy leggyakrabban használt értelmezési keretét a hírmédia a fősze- replő gazdagságára, extrém anyagi helyzetére építette fel. Ez az értelmezési keret bizonyult a leghatékonyabbnak az elfogadható, legitim frame-ek közül, ehhez csat- lakozhatott a legkönnyebben a befogadók nagy többsége, felismerve benne saját helyét a világban a kisemberek között a kiváltságosokkal, a gazdagokkal szem- ben, akik mindent megtehetnek Noha Steinbeckkel szólva tudjuk, hogy a pénz talán megrontja a jellemet, a hiánya viszont semmi esetre sem tesz jobbá, mégis ez az egyik legősibb toposz („Nem szolgálhattok az Istennek is, a Mammonnak is.” Mt 6,24), vagyis aki a pénzt (gazdagságot, vagyont) áhítja, az letér a helyes útról, és végül elkárhozik Dante Poklának negyedik körébe kerülnek a pénz rabjai, a tékozlók, a nyolcadik kör ötödik bugyrába a nyerészkedők és hetedik bugyrába a tolvajok, és a legmélyebb, utolsó körbe, a Pokol kútjába az árulók Az egyszerűen kódolható ellentétpárok, a luxusterepjáró BMW és a kis Fiat, a szüretelni induló egyszerű, dolgos – hajnalban kelő és szerényen élő – áldozatok és a ki tudja hova száguldó, dologtalan, hajnalig bulizó, Dubaiban nyaraló tettes, a tárgyalást odaillő ruhában hallgató, illetve arra is kiöltöző Rezešová rokonok, a Rezešová mellett érvelő dúsgazdag ügyvéd (nagy olaj- és maffaperek ügyvédje) és a Mercedes-gyűjteménnyel rendelkező igazságügyi szakértő kimondatlanul is a Gazdag és a Szegény, aktuálisan a Jó és Rossz dichotómiájában fogalmazza meg a történteket 3.31. kép: A kis Fiat 3.32. kép: A nagy BMW
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134