Page 291 - Hartai László – Médiaesemény-esettanulmányok
P. 291
5. Botrányüzemmódban 289 A lap egy képpel zárja le az írást „A Fürjes által elmondottakat támasztja alá az a fotó is, melyet szerda délután tett közzé a 444 hírblog A 2011 novemberében készített fényképen jól látható amint az egyik, lerobbantnak egy- általán nem mondható házba locsolócsővel vezetik be a vizet a közkútról.” 5.21. kép: Na, tessék! A közutak vizét locsolásra használja! Csakhogy a kép önmagában nem bizonyít semmit A 444 hivatkozott anyagának címe: „Bárcsak valaki beküldene egy képet, amin az ózdi közkútról lopja valaki a vizet!” A hírblog egy Misi nevű olvasó képét közli, aki a Google Street View-n találta nyomát valakinek, aki egy locsolócsővel vezeti el a vizet a közkútról „Nem, ők nem a Hétes telepen laknak. Nem, nem lerobbant házban. Speciel a Mátyás király utca egyik legtakarosabb házába vezet a kútról a cső. A képen látható kutat egyébként az ózdi önkormányzat nem záratta le, »csak« leszűkítették. A jegyzőkönyvek szerint egyébként 12 ház- tartás használhatta és 206 köbméter víz fogyott egy évben, ami az ózdi számokat ismerve nem kiemelkedően sok.” (444, 2013 08 07 ) „A pazarlás nem ózdi jelenség, máshol is pancsolnak a közkifolyóknál, de autót sem csak a bor- sodi városban mosnak ingyenvízből. Máshol korábban arra is akadt példa, hogy valakik kis- teherautókkal álltak a közkifolyókhoz, és hatalmas műanyag tartályokba vették a vizet, otthon pedig abból itatták az állatokat Kiderült az is, hogy más településeken is zártak el kutakat ta- karékoskodási céllal, de ezek az önkormányzatok nem lettek politikai hecckampány áldozatai A nyomáscsökkentő fojtással sem csak Ózdon éltek, mert máshol is azt tapasztalták, hogy korlá- tozás nélkül egyes közkutakon elképesztő mennyiségű víz folyik el.” (Magyar Nemzet Online, 2013 08 09 ) A médiaszövegek fgyelmes tanulmányozása során rengeteg olyan megoldással ta- lálkozunk, amely a szó szoros értelmében tűpontos, de a valós szövegkörnyezet- ben tökéletesen más a jelentése Az ózdi példa jól mutatja, hogy egy felkészült médiatanár miképpen tud a média működésmódjával, szerepével kapcsolatos lényegi kérdéseket tanulmányozás tár-