Page 156 - James Potter – Médiaműveltség
P. 156
132 III. rész: Az iparág – Meg aztán egy idő után az új dalok annyira hasonlítanak a régiekre… Idővel mind egyformának hangzik. – Blaine, nekem úgy tűnik, nagyon igyekszel kevés pénzt költeni a médiára, de rengeteg időt pazarolsz rá. És azt is gondolom, hogy ez az időbefekte­ tésed nem igazán térül meg. – Hogy mondhatod ezt? Hatalmas gyűjteményt szedtem össze flmekből és zenékből magamnak. – De mi értelme beszerezni ezt a rengeteg mindent, ha nem is igazán tetsze­ nek? Az igazi megtérülés az, ha örömöt szereznek neked. Nekem nem úgy tűnik, hogy a te óriási befektetésed túlzottan megtérülne. A gazdasági perspektíva a forrásokra koncentrál Mint a médiaüzenetek fogyasz- tójának, az egyén fő erőforrásai az idő és a pénz. A tömegmédia évről évre sikere- sen eléri, hogy nagy mennyiségű pénzt és időt szánjunk rá arra, hogy a médiaüze- netek széles tárházával kapcsolatba kerüljünk. Költségeink egyre magasabbra szöknek, és mostanára elérték az 1078 USD/személy (kb. 270 000 Ft/fő) összeget, illetve több mint 3500 órát háztartásonként éves szinten (U. S. Bureau of the Census, 2013). Hasonlítsuk össze ezt a pénz- és időmennyiséget saját médiakiadá- sainkkal – mit látunk? Mielőtt továbbolvasnánk ezt a fejezetet, érdemes pár percet szánni a 7.1. gyakorlatra, hogy megbecsüljük, mennyi pénzt költünk jellemzően a médiára, majd pedig a 7.2. gyakorlatot elvégezve becsüljük meg azt is, mennyi időt töltünk a tömegmédiával. A média gazdasági játszmája A gazdaság egy óriási játszma, benne sok játékossal és a tétet képező sok erőfor- rással. Minden egyes játékos hoz valamilyen egyedi erőforrást a játékba. A játéko- sok erőforrásaikat adják-veszik, hogy olyanokhoz jussanak hozzá, amelyekre job- ban vágynak. A jó játékosok átfogó stratégiája, hogy jó csereüzleteket járjanak ki maguknak, vagyis viszonylag kevés erőforrást kelljen eladniuk ahhoz, hogy vi- szonylag nagy erőforrásra tegyenek szert a többi játékostól. A játékosok A média gazdasági játszmájában négyfajta játékos van: (a) én, a fogyasztó, (b) a rek- lámozók, (c) a médiavállalatok és (d) a médiavállalatok alkalmazottai. Mindegyik fajta játékos más erőforráskészletet hoz a játékba.
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161