Page 158 - James Potter – Médiaműveltség
P. 158
134 III. rész: Az iparág üzeneteket Harmadsorban pedig a reklámpiacban vesznek részt Ha a médiaválla- latoknak sikerül minőségi rétegközönségeket létrehozniuk, onnantól kezdve vala- mi értékes van a birtokukban, amit a reklámozóknak fel tudnak ajánlani, akik pe- dig bizonyos fajta fogyasztókhoz szeretnék eljuttatni üzeneteiket. A játékosok negyedik csoportját a médiavállalatok alkalmazottai alkotják. Az alkalmazottak idejüket, készségeiket és tehetségüket hozzák magukkal a játékba. Az ő céljuk az, hogy minél több fzetséget és juttatást kapjanak minden egyes le- dolgozott óráért A média világában különbséget szokás tenni a vonal alatti és vo- nal feletti alkalmazottak közt A vonal alatti alkalmazottak tipikusan szakmunká- sok vagy irodai dolgozók, akik átlagosnak mondható készségeket használnak fel munkájukhoz. Ezeket a készségeket sokan képesek megtanulni, és némi gyakor- lással fejleszteni is. Megfelelő képzettséggel és motivációval tehát a legtöbb ember képes lenne jól teljesíteni a legtöbb vonal alatti munkakörben, mint például a vilá- gítóé, a mikrofontartóé, a korrektoré, a jegyszedőé, a titkár(nő)é vagy a recepció- sé. Ezeket a munkákat igen sokan lennének képesek végezni, így a kínálat (az ál- lásra pályázók köre) sokkal nagyobb, mint a kereslet (az elérhető állások száma). Ezért ezekben a pozíciókban a fzetés is viszonylag alacsony. A vonal feletti alkalmazottak a kreatív típusba tartoznak, s ehhez több tehetség kell, mint erőfeszítés, habár a képzettség és az erőfeszítés is fontos. Ezek a vonal feletti emberek általában az írók, producerek, rendezők, fotósok, színészek, éneke- sek, webdizájnerek, koreográfusok és így tovább. A tehetségre általában úgy gon- dolunk, mint művészi képességre, de a tömegmédia esetében a tehetség inkább a nagy közönségek bevonzásának képességét jelenti, és azt, hogy valaki képes meg- adni nekik, amit akarnak, az ismételt médiaterhelésért cserébe. Ez a kétféle tehet- ségfogalom időnként egybeesik, de gyakrabban igaz, hogy eltérőek. Lady Gaga, Miley Cyrus és Justin Bieber éneklési képessége például jónak mondható, mégsem emiatt lettek hihetetlenül népszerűek – vagyis ezeknek az énekeseknek van valami megmagyarázhatatlan képességük arra, hogy nagy közönségeket vonzzanak be, ami nem indokolható csupán művészi nagyságukkal vagy énektehetségükkel. Sok olyan tévésztár is van, akik nem különösebben jó színészek, mégis nagy irántuk a kereslet a televíziós producerek oldaláról, mivel nagyszámú közönséget képesek bevonzani A vonal feletti emberek magasabb fzetést kapnak, mint a vonal alattiak (átlago- san legalább kétszer annyit), és ez a különbség egyre növekszik. 2003-tól 2009-ig a vonal alatti fzetések átlagosan 12%-kal növekedtek, míg a vonal felettiek átlagos fzetése 25%-kal (Hagel, Brown, Kulasooriya és Elbert, 2010). Miért fzetik ennyi- vel jobban a vonal felettieket? Ennek az az oka, hogy az effajta tehetségből igen kevés van. Sokan tudnak például szépen énekelni vagy zenélni, de csak igen kevés zenész képes elég rajongót vonzani, akik nagy példányszámban veszik meg az ál- tala készített felvételeket. Azok a „celebek” kapják a legtöbb fzetséget, akik a leg- több fgyelmet vonzzák magukra is (lásd a 7.1. táblázatot).
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163