Page 163 - James Potter – Médiaműveltség
P. 163
7. fejezet: A gazdasági perspektíva 139 Ha nincs használható tudásom arról, mennyit érnek a forrásaim, minduntalan két- féle csapda egyikének leszek az áldozata. Az egyik csapda, hogy felülértékelem a forrásaimat, és senki nem akar majd velem üzletelni. A másik, hogy alulértékelem őket, amely esetben sok-sok cserét bonyolítok, de mindig rosszul járok. Ha nincs elég tudásom forrásaim értékéről, a játékban csak veszíthetek. Közvetett és közvetlen támogatás Emlékezzünk vissza, hogy korábban említettem, hogy az USA-ban egy átlagos egyén manapság 1078 dollárt költ évente a médiára Ha ezt a számot felszorozzuk a lakosság számával, 340 milliárd dollárt kapunk. A médiaipar azonban évente mintegy 970 milliárd dollárt termel. Hogyan lehetséges, hogy az amerikai lakos- ság 340 milliárdot költ a médiára évente, az iparág mégis 970 milliárdot képes be- vételezni? A különbözetet a közvetett befzetések adják – vagyis a médiaipar óriási bevételeit úgy szerzi, hogy közvetett és közvetlen költésekből is gyarapodik. Van- nak tehát közvetlen költségek, amelyekkel a médiát támogatjuk, és vannak közve- tettek is A közvetlen költségek azok a pénzbeli kifzetések, amelyeket közvetlenül a mé- diacég felé eszközölünk. Ilyennek számít, amikor előfzetést vásárlunk egy webol- dalra, magazinra vagy kábeltévé-szolgáltatásra, és az adott médiacégnek ezért f- zetünk. Ha könyvet vásárolunk, a könyvesboltban fzetünk érte. Ha letöltünk egy flmet vagy felvételt, egy médiaüzletnek fzetünk. Amikor valamilyen hardvert ve- szünk, például tévét, DVD-lejátszót, mp3-lejátszót, videojátékokat vagy más mé- diaterméket, egy áruházban fzetünk érte. Ez mind közvetlen fzetség, mert egy médiacéggel lépünk kapcsolatba, amely hozzáférést ad nekünk valamilyen média- üzenethez a pénzünkért cserébe A közvetett költségek jellemzően idővel való fzetést jelentenek a részünkről, amikor a médiaüzenetek terhelésének kitesszük magunkat A médiavállalatok ilyenkor az időnket fordítják át pénzre azzal, hogy eladják azt a reklámozóknak. A reklámozók azután hozzáteszik ezt a költségüket termékeik eladási árához Amikor tehát agyonreklámozott terméket veszünk, közvetett módon támogatjuk a médiát. Azáltal, hogy többet fzetünk mindenféle termékekért – lehet az fogkrém, hamburger, müzli vagy bármi –, a reklámiparhoz járulunk hozzá, amely ennek a pénznek a java részét a tömegmédiába küldi. A tömegmédia így közvetlen támo- gatást is kap a fogyasztóktól a szervezeteinek eszközölt kifzetések formájában, és közvetettet is azoktól a fogyasztóktól, akik reklámozott terméket vásárolnak. A könyvek, flmek és felvételek iparágát szinte csak az üzeneteik fogyasztói ál- tal közvetlenül befzetett költségek támogatják. Van ugyan néhány példa arra, hogy egy-egy reklámot becsúsztatnak a könyvekbe vagy felvételekbe, illetve lejátsszák a flmek előtt, de ez a bevétel igen kicsi a közvetlen költségekéből származóhoz viszonyítva. A magazinok, újságok, kábeltévé és mostanában az internet esetében