Page 252 - James Potter – Médiaműveltség
P. 252
228 IV. rész: Tartalom benne túlélésért küzdő gyerekek. Vannak benne családi értékek. Van benne erőszak és bosszúállás. Tetszik! – Akkor zöld utat ad a projektnek? – Katherine alig hitte el, hogy kétévi flmvázlatgyártás után végre betalált. – Igen! Határozottan igen! De szeretnék egy változtatást kérni. Egy apró- pici változtatást. Ha ebbe beleegyezik, mehet a dolog. – Miféle változtatást? – Lehetne Tony egy delfn? – Egy delfn? Egy hal? – Igen, legyen Tony egy hal. A tévénézők imádják az állatokat! A szórakoztatóipar üzenetei, például a hírek és az információ jellegű üzenetek sa- játos formulákat követnek. A szórakoztatóipari üzenetek készítőinek ezeket a for- mulákat kell követniük ahhoz, hogy megragadják a hallgatóság fgyelmét, és fenn- tartsák az érdeklődését a történet végéig. Minél teljesebben értik meg a készítők ezeket a formulákat, és minél ügyesebben használják fel őket a történetek felépíté- se során, üzeneteik annál sikeresebbek lesznek. Mint a médiaüzenetek fogyasztói mi is hasznot húzhatunk abból, ha jól ismerjük ezeket a formulákat. A szórakoztatóipari formula A felszínen úgy tűnik, a média a szórakoztató üzenetek széles tárát vonultatja fel. De amint elemezni kezdjük ezeket az üzeneteket, meglátjuk, hogy standard sémá- kat követnek Az elmúlt évtizedek alatt például a popzenei számok széles választé- ka jelent meg hanglemezeken, kazettákon és CD-lemezeken. Mindegyik zeneszám bizonyos formulákat követ. Egyik dal sem a hangjegyek véletlen egymásutánjából áll. Zenei formulák szabják meg a zenészeknek, hogy mely hangjegyekből lehet egy dallamot összeállítani (dallamos hangsor), és mely hangokat lehet egyszerre játszani (akkordok). A standard ritmusokból nincs sok. Minden dal a standard for- mula kreatív variációiból jön létre. Ugyanezt elmondhatjuk bármelyik médiaüze- netről is. Az általános történeti formula Léteznek formulák a történetmesélésre. Sue Clayton forgatókönyvíró sikeres és bukott hollywoodi flmeket elemzett, hogy megtalálja, mely elemek jellemzők leg- inkább a sikeres flmekre. Ennek az elemzésnek az alapján rátalált egy formulára, amelyet a sikeres flm genetikai sablonjának nevezett el. E sablon szerint az akció
   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257