Page 254 - James Potter – Médiaműveltség
P. 254
230 IV. rész: Tartalom Az akció/horror formulát elsősorban a történet irányítja, melyben a jó és rossz harcol egyre mélyülő konfiktusban. A karakterek sztereotipikusak vagy képre- gényszerűek. Másodpercekkel azután, hogy megismerjük a karaktert, tudni fog- juk, hogy hős-e vagy gonosztevő. A karakterek statikusak és nem változnak A tör- ténet gyorsan pereg, és ez a közönség izgalmát is a maximumra fokozza, érzelmileg pedig elsődlegesen félelmet, feszültséget és haragot kelt. Az erőszak velejárója majdnem az összes ilyen történetnek. Az erőszak formulája azt üzeni számunkra, hogy nem baj, ha a bűnözők erőszakosan viselkednek, hiszen a fm végén úgyis elkapják őket. Ez helyreállít egyfajta békét – legalább addig, amíg a reklámok le- futnak, és a következő műsor el nem kezdődik. Úgy érezzük továbbá, hogy a rend- őrök, magánnyomozók és a jófúk számára engedélyezett a törvényszegés és az erőszak alkalmazása addig, amíg sikeresen használják ezeket a rosszfúk ellen. Komédia. A komédia formulájában kisebb konfiktushelyzetek indítják el a cselek- ményt. A konfiktus verbálisan fokozódik, általában félreértések vagy inzultusok révén. A jellemfejlődés motorjai a szokatlan gyengeségek és a gyors észjárás. A cselekmény a műsor végére teljesen rendeződik, az összes főbb szereplő boldog, mert minden problémája megszűnt. A komédia egyik alfaja a karakterkomédia vagy társadalmi vígjáték. A humor forrása ebben az, hogy a szereplők bemondásai világítanak rá a hétköznapi szituá- ciók idétlenségére. A szereplők különféle szituációkban találják magukat, ame- lyekbe mi is naponta kerülünk. Ahogy próbálják magukat végigverekedni ezeken a helyzeteken, megvilágításra kerül egynémely szociális konvenció abszurditása, amelyen nevetnünk kell. Példaként említhető a Seinfeld és az Agymenők. Egy má- sik alfaja a komédiának az ún. „put down” (kb. alázós) komédia, ahol egyes sze- replők különleges hatalommal bírnak mások felett, és ezzel humoros módokon él- nek Példák lehetnek erre a Két pasi meg egy kicsi és a Hivatal. A szituációs komé- dia formuláját olyan könnyen felismerik a nézők, hogy a Nickelodeon készített né- hány egyperceset is. Mivel a nézők számára semmilyen nehézséget nem jelent, hogy felismerjék a tipikus cselekményeket és a sztereotipikus karaktereket, prob- léma nélkül tudják követni az eseményeket. Románc. A románc témájú történetek egy olyan személlyel indulnak, aki magá- nyos. Vagy azért, mert egyáltalán nincs kapcsolata senkivel, vagy mert megrom- lott a kapcsolata valamilyen csalódás, féltékenység vagy félelem miatt. Nézőként ez bennünket arra késztet, hogy együtt érezzünk a főszereplővel, és átérezzük fáj- dalmát. Ő pedig tele van reménységgel valami elérhetetlennek tűnő dolog iránt. Kemény munka és rátermettsége révén egyre közelebb és közelebb jut a céljához – annak ellenére, hogy gyakran él át szívszaggató kudarcokat –, amíg a történet eléri végkifejletét az áhított cél megvalósulásával, ami intenzív érzelmeket generál a közönségben