Page 258 - James Potter – Médiaműveltség
P. 258
234 IV. rész: Tartalom A Fox televíziós hálózat azáltal emelkedett fel az 1990-es években, hogy ki tudta tolni az elfogadhatóság határát olyan tévés sorozatokkal, mint a When Good Pets Go Bad, World’s Scariest Police Shootouts és a Who Wants to Marry a Multimillionaire? Ezek a műsorok ugyan sok kritikát kaptak, mégis nagyszámú közönséget vonzottak, és a Fox abban az időben felnőtt a három vezető tévés háló- zat (ABC, CBS, NBC) mellé. A televíziós műsorok készítői általában nagyon óvatosak a kockázatokkal, és jellemzően másokra is ráerőltetik azokat, hogy osztozzanak bennük. Példának okáért a vezető televíziós hálózatok olyan fzetési rendszert alakítottak ki, amely- ben az új műsorok költségeinek csupán 80%-át fnanszírozzák, ami arra kényszerí- ti a producereket, hogy nagyszámú közönséget vonzzanak be, ha nyereséget akar- nak elérni. Ennek szemléltetésére tegyük fel, hogy elkészítettem egy új televíziós műsort, és a közönségnek tetszett a bevezető rész. A hálózat szerződést köt velem egy teljes évadra szóló 22 epizód elkészítésére. Ezen a ponton rettentő sikeresnek érzem magamat, hiszen csupán kevés producernek ajánlanak fel ilyen lehetőséget abból a több százból, akik folyamatosan vázlatokkal bombázzák a hálózatok prog- ramfelelőseit. Azonban még így is hatalmas kihívás előtt állok. Körülbelül 40 mil- lió dollárba kerül majd annak a 22 epizódnak a legyártása. Mivel a hálózat ennek kb. 80%-át fzeti csak ki, kb. 8 millió dollár az adott évadban a veszteségem. Ha a műsort az első évad után leveszik a műsorról, ez hatalmas veszteség. Nagy tehát a nyomás, hogy nagyszámú közönség fgyelmét keltsük fel, mert akkor a szerződést a második évadra is megújítják. Ha ez sikerül, akkor meglesz a lehetőségem arra, hogy egy sokkal kedvezőbb szerződést alkudjak ki, és ekkor végre elkezdhetek pénz keresni. Minél több további évadra sikerül a műsort kiterjeszteni, annál in- kább igazolódik, hogy képes vagyok széles közönségek megszólítására, és annál több pénzhez juthatok. Karaktersémák Egészen a közelmúltig a kutatók egyik kedvelt témája volt a televíziós kínálat tar- talmi sajátosságait elemezni, és általános sémákat beazonosítani a karakterek ne- mét, etnikumát és foglalkozását illetően. Ez a kutatás következetesen úgy találta, hogy a televíziós szereplők populációja nagyon eltér a való életbeli emberek popu- lációjától. Ez nem azt jelenti, hogy nincs majd minden televíziós karakternek való életbeli megfelelője – hanem azt, hogy összességében a televíziós szereplők popu- lációjának sémája eltér a valós emberekétől. Ezeket a különbségeket a legvilágo- sabban kétfajta módon láthatjuk át. Először is, ha összességében vizsgáljuk meg a sémákat, azt látjuk, hogy a demográfai egyensúly nagyon más a televízió világá- ban, mint a valós életben. Másodszor pedig azt is láthatjuk, hogy a karakterek sztereotípiákként kerülnek bemutatásra
   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263