Page 260 - James Potter – Médiaműveltség
P. 260
236 IV. rész: Tartalom Az effajta kutatások az utóbbi évtizedben megritkultak, ahogy a televíziós kínálat széttagozódott számos kábelcsatornára és VoD szolgáltatásokra, amely utóbbihoz olyan webhelyek tartoznak, ahova bárki tölthet fel videókat bármilyen témakörben. Manapság nagyon nehéz olyan általános mintákat találni az egyes karakterekről, amelyek ne csak a szűkre szabott televíziós programokba illeszkednének, azonban továbbra is fontos, hogy megértsük, mik voltak a fő mintázatok a karakterek kiala- kításában még a széttagozódás előtt. A sémák dominanciájának egyik oka az volt, hogy a tévénézők generációit bizonyos társadalmi nézetekre szocializálták. És mi- vel ezek a minták évtizedeken keresztül állandóak voltak, valószínű, hogy még ma is számos és különféle módon megjelennek a televíziózásban. Demográfai sémák Ha nem az egyéni karaktereket vizsgáljuk, hanem távolabb tekintünk, és a televí- ziós karakterek populációjának sémáit vizsgáljuk, láthatjuk, hogy a televízió vilá- ga a valós élettől lényegesen eltérő ábrázolást kap (lásd 10.1. táblázat). Az évek során nagyon különbözőek voltak a nemekre, etnikai hovatartozásra, életkorra, családi állapotra, szociális-gazdasági státusra és foglalkozásra vonatkozó minták a valós élethez képest Ha észrevesszük ezeket a televízió világából származó demog ráfai mintákat, bizony önmagunkat csapjuk be, ha valósnak tekintjük őket. Nézzük meg például a 10.2. táblázatot, hogy meglássuk, mi a különbség a televízi- ós és a valós világban megjelenő foglalkozások között. Mi magyarázhatja a férfak, a fehér bőrűek és a fatal felnőttek dominanciáját? Talán az, hogy ilyen demográfai jellemzőik vannak azoknak az embereknek, akik a televíziós műsorokat írják. Turow (1992) mutatott rá arra, hogy az Amerikai Írók Testülete szerint fehér férfak teszik ki a flmes és tévés szakmában dolgozó írók számának több mint 3/4-ét. A kisebbségek az írók 2%-át teszik ki, és úgy tűnik, az írók demográfai összetétele nem lesz változatosabb. Egy a hollywoodi televí- ziós és flmiparban dolgozó írók életkorát, nemét és etnikai hovatartozását vizs- gáló kutatás szerint 1985-ben a fehér bőrű férfak domináltak. 2002-ben ugyanilyen eredmények születtek a nemeket és etnikai hovatartozást illetően (Bielby és Bielby, 2002), és Glascock (2001) szerint a férfak létszáma a kreatív munkakörökben (ide sorolták a producereket, rendezőket és írókat) 3,6-szorosa a nők létszámának. Sztereotipikus portrék A sztereotípiáknak mindig van pozitív és negatív oldaluk A sztereotípiák abból a szempontból pozitívak, hogy a nézők számára könnyen felismerhetők, de van ne- gatív hatásuk is, mivel gyakran inadekvátak, elfogultságot mutatnak, gyakran aka- dályai a racionális értékelésnek, és ellenállnak a társadalmi változásoknak.
   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265