Page 509 - James Potter – Médiaműveltség
P. 509
Hogyan növeljük a magunk és mások médiaműveltségét? Az előző fejezetek segítségével a médiaműveltség tudástárának teljes skáláját ki- építhettük, ami már magában is szép teljesítmény. Mostanára bizonnyal kellő tu- dással rendelkezünk arról, mit is jelent médiatudatosnak lenni, és jó tudásbeli alappal rendelkezni a média iparágairól, közönségeiről, üzeneteiről és a ránk és a társadalomra gyakorolt hatásairól Ezen a ponton érdemes elgondolkoznunk arról, hogyan is tudnánk megőrizni a szerzett készségeket és tudástárat. Hogyan fejleszthetjük ezeket? És hogyan segít- hetünk másoknak mindebben? Ebben a záró fejezetben igyekszem segíteni abban, hogy a fenti kérdésekre ki-ki jó válaszokat alakíthasson ki magának. Gondoljunk arra, hogy ez a fejezet jó kiindulási pont – elrugaszkodási pont lehet számunkra ahhoz, hogy jobban az irányításunk alá vonjuk gondolkodásmódunk röppályáját, miközben a médiaüzenetek gazdag légkörében siklunk életünk folyamán. Először arra próbálok rávilágítani, hogyan fejleszthetjük saját személyes stratégiánkat mé- diaműveltségünk további növeléséhez, azután pedig a mások segítésére kifejleszt- hető stratégiával foglalkozunk majd. A magunk fejlesztése Az első teendőnk az, hogy személyes stratégiát alakítunk ki médiaműveltségünk növelésére. Ennek az a célja, hogy átvegyük az irányítást a befolyásolási folyamat felett, amelyet jelenleg teljes mértékben a média gyakorol. Ez nem azt jelenti, hogy mindennemű automatikus információfeldolgozásnak véget vetünk. Ez a célkitűzés ugyanis irreális lenne. Ehelyett olyan stratégiát kell kialakítanunk, amellyel foko- zatosan fejleszthetjük a befolyásolási folyamattal kapcsolatos ismereteinket, és egyre jobban átvehetjük az irányítást fölötte. Miközben személyes stratégiánkat kialakítjuk, gondoljunk az alább kifejtett 12 jó tanácsra.